Bedrijfsbeheer

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsbeheer

#1 , 28 apr 2016 13:33

Beste forumleden

Wat zijn eventuele nadelen/gevolgen indien ik mijn attest van bedrijfsbeheer uitleen aan een vriend die daarmee een café wilt openen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12955

#2 , 28 apr 2016 13:37

Dat gaat niet lukken, kan enkel bij familieleden of personen verbonden aan de onderneming.

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2016 13:43

Dat gaat niet lukken, kan enkel bij familieleden of personen verbonden aan de onderneming.
Kan hij dat dan zogezegd ''huren'' van mij tegen betaling?

Reclame

LeenW
Berichten: 12955

#4 , 28 apr 2016 13:48

Het attest bedrijfsbeheer? Nee dat komt op hetzelfde neer he..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 apr 2016 13:51

wss is het de bedoeling dat jij mee in de zaak zou stappen, maar enkel omwille van het attest bedrijfsbeheer.

NIET doen, dat levert mogelijks diverse problemen op ivm sociale zekerheidsrechten en dergelijke.

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 apr 2016 13:55

wss is het de bedoeling dat jij mee in de zaak zou stappen, maar enkel omwille van het attest bedrijfsbeheer.

NIET doen, dat levert mogelijks diverse problemen op ivm sociale zekerheidsrechten en dergelijke.
Awel volgens zijn boekhouder bestaat er een manier om mijn attest te verhuren aan hem(soort volmacht waarschijnlijk) maar ik zet nergens mijn handtekening onder want van zodra dat ik zoiets doe krijg ik ook statuut van zelfstandige ?

LeenW
Berichten: 12955

#7 , 28 apr 2016 14:09

wss is het de bedoeling dat jij mee in de zaak zou stappen, maar enkel omwille van het attest bedrijfsbeheer.

NIET doen, dat levert mogelijks diverse problemen op ivm sociale zekerheidsrechten en dergelijke.
Awel volgens zijn boekhouder bestaat er een manier om mijn attest te verhuren aan hem(soort volmacht waarschijnlijk) maar ik zet nergens mijn handtekening onder want van zodra dat ik zoiets doe krijg ik ook statuut van zelfstandige ?
Uiteraard, je verricht dan diensten. Maar dan betwijfel ik nog of het kan zonder mee in de zaak te stappen.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 apr 2016 14:52

Een attest "bedrijfsbeheer" huren? Nog nooit van gehoord.
Het zou daarnaast ook heel het idee van het systeem onderuit halen als je zomaar een attest kan "lenen" van gelijk wie.

In een beperkt aantal gevallen kan je inderdaad beroep doen op een attest van iemand anders (https://www.sbb.be/Nederlands/Doelgroep ... eheer.aspx => weet niet of het artikel echt up to date is).

Ik vermoed dat de boekhouder het wat probeert te verbloemen en je veel nauwer bij het bedrijf wil betrekken dan op het eerste zicht lijkt.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 apr 2016 16:23

Dit kan enkel wanneer je vriend een vennootschap opricht en u ook daar aandeelhouder van word, en werkend vennoot word want als stille vennoot gaat het ook niet want dan ben je sowieso niet meer stil !

En je moet zeker 33% van de aandelen hebben, zeg tegen die boekhouder dat hij er niks van kent.

En lees zeker nog eens wat JPV schreef !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 apr 2016 17:11

Dit kan enkel wanneer je vriend een vennootschap opricht en u ook daar aandeelhouder van word, en werkend vennoot word want als stille vennoot gaat het ook niet want dan ben je sowieso niet meer stil !

En je moet zeker 33% van de aandelen hebben, zeg tegen die boekhouder dat hij er niks van kent.

En lees zeker nog eens wat JPV schreef !!
Ik begin er sowieso niet aan, zijn aanbod sloeg ik al af van begin maar omdat hij bleef aandringen wou ik eens toch voor zekerheid wat feedback! Merci!

Terug naar “Handelspraktijken”