Wanneer de curator iets verzoekt...

sektor
Topic Starter

Wanneer de curator iets verzoekt...

#1 , 26 aug 2015 14:19

Ik kreeg vandaag een mailtje van de curator waarin er staat:

"Aangezien jullie verder het pand betrekken en het faillissement niet kan geacht worden open te blijven staan totdat U het pand verlaat en de huurwaarborg door de eigenaars ( in casu KBC) wordt teruggestort,verzoek ik U om ½ van de huurwaarborg te storten op de faillissementsrekening."

het gaat mij om da ene woordje "verzoek"

verzoek = vraag

Dus vraag ze ons dit te doen maar het is geen verplichting? of zie ik dat verkeerd?

Het faillissement is uitgesproken 15 juli, we hebben nog steeds geen uitkering gekregen (stonden beide in de zaak) dus weet ze toch ook wel dat er nu geen geld is om zomaar eens de helft van de waarborg te storten....

EDIT: ik verneem net dat de curator sowieso recht geeft op de helft van het huurwaarborg dus doet het er niet toe wat er moet het woordje verzoek bedoeld word.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2015 14:39

Een curator kan alleen maar vragen. Zoals iedereen.
Enkel de rechtbank kan u verplichten.
U moet dus eerst en vooral nagaan of het verzoek van de curator gegrond is. Als dit het geval is, en u niet onmiddellijk kan betalen, kan u altijd voorstellen om met maandelijkse afkortingen af te betalen.
Als de waarborg gestort werd door de failliete vennootschap moet u aan de curator vragen dat hij de eigenaar (of de bank waar de waarborg zou staan) bevestigt dat de waarborg bij het einde van de huur aan u mag uitbetaald worden.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2015 15:58

Normaal kan je met een curator daar over een overeenkomst regelen, dit zijn ook mensen.

Maar als hij daar recht opgeeft zal je die zeker ook moeten betalen, het is nu éénmaal het werk van een curator om alles wat kan te gelde te maken.

Wat je inkomsten van de faillissementsverzekering betreft dit kan tot 3 maanden duren, en bel eens naar je sociale kas, en heeft de curator reeds je papieren ingevuld om die aan te vragen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”