Algemene voorwaarden, hoe ver kan je gaan?

MenM
Topic Starter

Algemene voorwaarden, hoe ver kan je gaan?

#1 , 06 mei 2015 17:57

Beste

Ik ben aan het twijfelen om een eenmanszaak of BVBA op te richten. Maar ik heb (natuurlijk) schrik bij een eenmanszaak van de aansprakelijkheid. Ik heb met mijn vriendin net een huis gekocht, en het is niet de bedoeling dat dit naar schuldeisers gaat.

Ik wil zelf software vermarkten (tegen een maandelijkse betaling) en wil dat natuurlijk zo goed mogelijk doen. Het is software bedoeld om op een server te zetten, stel dat door een fout langs mijn kant een server gekraakt wordt, en er belangrijke gegevens lekken (worst case scenario). Dan gaan bedrijven natuurlijk alles doen om mij aansprakelijk te stellen. Soms zie je echter dat software geleverd wordt met het "AS IS" principe. Maar ik dat rechtsgeldig in een gebruikersverklaring plaatsen?

Kan ik aansprakelijkheid afwijzen en "een belofte' doen dat ik alles in het werk stel om de software zo goed mogelijk te beveiligen en snel te reageren op bugreports?

Hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 06 mei 2015 18:57

Hoe moeilijk kan het toch zijn. Lees zelf een keer de voorwaarden van om het even welk computerprogramma. Dat is de hele brok tekst die je achteloos overslaat als je een programma installeert.

MenM
Topic Starter

#3 , 06 mei 2015 20:19

Ik heb die natuurlijk al gelezen, maar is dat ook rechtsgeldig in Belgiê? Want dat lijkt zo wat te ”makkelijk". En wat met buitenlandse klanten waar wetgeving anders is?

Sent from my awesome Ubuntu Touch device using the Forum Browser app

Reclame

Roeland

#4 , 07 mei 2015 13:16

In b2b relaties kan je heel ver gaan in je algemene voorwaarden. Je kan dus perfect opnemen dat je je enkel verbindt tot een inspanningsverbintenis. Als je in je algemene voorwaarden belgisch recht van toepassing verklaart, is het in principe enkel dat recht dat van toepassing us en hoef je geen rekening te houden met buitenlandse wetgeving (tenzij van openbare orde). Wel steeds zorgen dat je kan bewijzen dat je klanten kennis hebben kunnen nemen van je voorwaarden!

Terug naar “Handelspraktijken”