Zelfstandige in bvba en extra activiteit > sociale bijdrage

erika22
Topic Starter
Berichten: 50

Zelfstandige in bvba en extra activiteit > sociale bijdrage

#1 , 23 jan 2015 13:05

Beste leden,

indien je reeds een loon ontvangt in een bvba van 2 zaakvoerders (de bvba betaald de soc.bijdrage) en je zou nog een tweede zelfstandige activiteit beginnen hoe zit het dan met de sociale bijdragen?

Is dit opgesplitst?
Is dit nadelig voor de 2de zaakvoerder in de bvba?

thx !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2015 13:22

De sociale bijdragen zijn berekend op je jaarlijkse inkomsten, dus als je twee zaken heeft dan worden die inkomsten opgeteld en je betaald sociale lasten op je inkomen van deze twee te samen +/- 22%
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erika22
Topic Starter
Berichten: 50

#3 , 23 jan 2015 18:58

Ok maar kan dit apart gehouden worden?

Mits ik een 2de ondernemingsnummer neem, kan dan de sociale bijdrage apart gerekend worden? Nu betaald de vennootschap de bijdragen voor het werk (loon) wat ik in de bvba doe. Dan zou de bvba niets te maken hebben met deze nieuwe 2de activiteit.

Reclame

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2015 19:21

Neen daar de sociale bijdragen berekend word op je persoonlijke belasting aangifte !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erika22
Topic Starter
Berichten: 50

#5 , 23 jan 2015 19:49

Wat kan u mij dan aanraden?

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2015 20:15

Daar kan je zelf niks aan doen, vraag aan de ene BVBA u sociale bijdrage en aan de andere vraag je ook je sociale bijdrage op basis van wat men je uitkeert als vergoeding en dit is +/- 22% bijdragen, normaal betaald de zaakvoerder zelf zijn bijdragen, de bvba is enkel verantwoordelijk voor je bijdragen wanneer je die zelf niet betaald heeft. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”