Wanneer vervalt een niet betaalde faktuur van een garage ?

patrick2
Topic Starter
Berichten: 2

Wanneer vervalt een niet betaalde faktuur van een garage ?

#1 , 11 jul 2014 12:31

Beste, ik heb een vraag over een faktuur.
Jaren geleden reed ik met een opel zafira, de garage waar ik herstellingen liet uitvoeren was blijkbaar niet op de hoogte van het feit dat ik verhuisd was. Ik kocht een andere auto, en gisteren kreeg ik telefoon van een herstelling van 3 jaar geleden.De garage zei dat ze dae faktuur nog eens zouden opsturen, naar de Ridderstraat, ik heb meteen verteld dat ik al zes jaar op een ander adres woon, nu sturen ze die faktuur, die ik nooit eerder ontvangen had, dus met 3 jaar vertraging, faktuurdatum 25/07/2011.
Indien de garagist de moeite had gedaan om een herinnering aangetekend te sturen, had hij wellicht jaren gelede meteen geweten, dat ik niet meer op dat eerste adres woonde.
Heeft hij na 3 jaar nog recht om die faktuur te doen betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2014 12:33

Pas na 10 jaar verjaart deze factuur.

De garagist heeft dus nog recht op zijn factuur bedrag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12967

#3 , 11 jul 2014 13:11

Jazeker. U wordt trouwens geacht te melden dat u verhuisd bent, hoe moet de garagist dat anders weten?

Reclame

patrick2
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 11 jul 2014 13:51

beste allen,

ik betaalde mijn fakturen meestal kontant,
buiten die laatste keer, dat de garagist zelf zei, ik stuur het wel op,
dat hij mijn nieuw adres niet kende wist ik niet, want ik was toen al een hele tijd verhuist,
misschien had hij moeten vragen of mijn gegevens nog correct waren?
of niet?
als hij gewoon brieven stuurt naar een oud adres, die niet terugkomen, kan ik toch ook niet weten?

ganapathi tantre
Berichten: 453

#5 , 24 jul 2014 21:03

Ik vermoed dat het idd een zeer zware opgave moet geweest zijn om eens te laten weten aan de garagist dat u verhuist was
Als u weet dat u nog een openstaande schuld had bij deze garagist kon u dan zelf eens niet binnen springen om die bvb zoals u
zelf reeds verklaarde ze kontant te betalen. Of was de garagist ondertussen verhuist ?
Zelf kan ik het niet zo goed vatten dat men tracht onder een schuld uit te komen die men zelf bevestigt te hebben gemaakt
Laatst gewijzigd door ganapathi tantre op 24 jul 2014 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 24 jul 2014 21:05

als hij gewoon brieven stuurt naar een oud adres, die niet terugkomen, kan ik toch ook niet weten?
Maar nu weet u het wel, hebt u de factuur uiteindelijk toch gekregen en kunt u betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#7 , 24 jul 2014 21:39

Ik ben in mijn leven een paar keer verhuisd. En ik weet dat er leveranciers en anderen zijn die post sturen naar mijn oud adres. Dus heb ik steeds gedurende 6 maand via de post mijn correspondentie laten doorsturen naar mijn nieuw adres. En telkens de verzenders dan op de hoogte gebracht... is toch ook niet zo moeilijk?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jul 2014 10:46

Pas na 10 jaar verjaart deze factuur.

De garagist heeft dus nog recht op zijn factuur bedrag.
Point final, zou ik zo denken. Topic starter mag blij zijn dat er geen extra kosten bijkomen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jul 2014 12:12

Pas na 10 jaar verjaart deze factuur.

De garagist heeft dus nog recht op zijn factuur bedrag.
Point final, zou ik zo denken. Topic starter mag blij zijn dat er geen extra kosten bijkomen...

Er mogen interesten aangerekend worden, maar een kleine zelfstandige zoals een kleine garage is al tevreden als hij het factuur bedrag krijgt waar hij recht op heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002
Berichten: 1482

#10 , 28 jul 2014 08:21

Als u de factuur zelf niet betwist, zie ik geen enkele reden waarom u niet zou betalen.

Terug naar “Handelspraktijken”