Beste,
zoals altijd vind ik het hier moeilijk om de juiste categorie te vinden waar mijn vraag thuis hoort.
Mijn vraag is de volgende:
vorige week kreeg ik een factuur van x. Het gaat om een factuur voor het takelen van mijn moto van ondertussen 4 maanden geleden na een ongeluk. Normaal zit dit inbegrepen in mijn verzekering maar blijkbaar vallen extra kosten voor het gebruik van een kraan daar niet bij. De volledige factuur bedraagt 350 euro. De kosten die ik zelf moet betalen zijn 185 euro. 2 Keer kraankosten 2 x 51 euro (om de motor op het depot te lossen en dan weer te laden om naar mij te vervoeren + 1 keer extra mankracht 51 euro (+ btw).
Ik vind dit echt veel geld en daarop heb ik naar de garage gemaild om te vragen hoe ze aan telkens 51 euro komen. Ik vroeg of dit een forfaitbedrag is of een uurloon want ik kan mij niet voorstellen dat het veel langer dan 10 minuten werk is om een moto met een kraan op te laden (met 2 man dan nog). Antwoord van de garagist: dit is het bedrag dat we mogen aanrekenen van X.
Ik vind dit een mooi voorbeeld van graaicultuur. Niet de werkelijk gepresteerde manuren rekenen maar het maximum dat mag aangerekend worden. Nu kan ik dus 185 euro betalen voor een total loss wrak bij mij te krijgen waar ik nog net 200 euro voor kreeg.
Kan ik iets doen aan het feit dat er een maximumbedrag wordt aangerekend via 'tussenpersoon' X ipv de werkelijke gepresteerde arbeid?
Alvast bedankt voor een antwoord