Domicilie - Zelfstandige in bijberoep

JorisVH
Topic Starter

Domicilie - Zelfstandige in bijberoep

#1 , 23 aug 2013 16:46

Dag,

Een situatieschets:
Ik ben zelfstandige in bijberoep (consulting). Momenteel breng ik 20% van de kosten in (verwarming, elektriciteit, internet, verzekeringen, etc) van mijn huidige woning (waar ik gedomicilieerd ben).
Nu wil ik een appartement huren met mijn vriendin maar het huurcontract eist dat ik er mijn hoofdverblijfplaats vestig en dat ik geen beroepsactiviteiten mag uitoefenen (wegens fiscale redenen verhuurder, neem ik aan).
De woning plan ik te verkopen binnen het jaar, maar die zal dus een tijdje leeg staan.

Mijn vragen zijn:
1) Kan ik de kosten van het huis dat ik nu verlaat (maar mijn eigendom blijft nog pakweg voor een jaar) zoals verzekering, grondlasten, elektriciteit, etc. toch nog inbrengen als ik mijn domicilie verander?
2) Aangezien ik officieel geen beroepsactiviteit mag uitoefenen in het nieuwe appartement waar ik mijn nieuwe domicilie moet nemen, hoe kan ik dan mijn beroepsactiviteit verder uitoefenen (zonder een kantoor te huren)?

Alvast bedankt voor enig antwoord.

Groeten,
Joris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2013 19:32

2) Aangezien ik officieel geen beroepsactiviteit mag uitoefenen in het nieuwe appartement waar ik mijn nieuwe domicilie moet nemen, hoe kan ik dan mijn beroepsactiviteit verder uitoefenen (zonder een kantoor te huren)?

Alvast bedankt voor enig antwoord.

Groeten,
Joris
In je leegstaand huis !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JorisVH
Topic Starter

#3 , 24 aug 2013 12:20

Ja, maar verandert de status van de woning dan niet in een 'handelspand'?
Er zal daar immers niemand nog gedomicilieerd zijn.
En kan ik dan nog kosten inbrengen (bv. voor onderhoud huis, verwarming, etc.) als het slechts functie doet voor een ruimte (bureel)?

Reclame

denlowie

#4 , 24 aug 2013 12:39

Het status van het huis veranderd enkel wanneer je beroepskosten gaat aftrekken, zoals huur, Elektriciteit, verwarming en water.

Je kan al de kosten aftrekken die nodig zijn voor je zelfstandig beroep.
Als je in een huur huis woont zal je eigenaar niet akkoord gaan als je dit gebruikt voor een zelfstandig beroep, tenzij je een overeenkomst tekent dat je NIKS aftrekt van de huur.

Jef 007

#5 , 24 aug 2013 16:48

mi komt de huisbaas niet te weten dat je kosten ( electric, water, verwarming....) inbrengt in je belastingsbrief
mi gaan er geen gegevens naar het belastingsdossier van de huisbaas als je GEEN huur in mindering brengt

artemis

#6 , 24 aug 2013 19:05

Praat hier eens over met uw boekhouder en lees dit topic eens
http://www.juridischforum.be/forum/view ... andelspand

hanse

#7 , 25 aug 2013 10:34

Beste,

zolang u geen huur aftrekt van de woning - appartement zal de verhuurder hierop niet belast worden.

ik zou dan ook aanraden om hiervan een % af te trekken en van uw leegstaand huis niets meer.

CoNiO

#8 , 15 sep 2013 08:00

In de praktijk wordt de huurprijs meestal met 33% verhoogd, indien er een zelfstandige activiteit plaatsvindt in het pand. Dan kan de huurder 33% van het pand inbrengen, en zal de eigenaar belast worden en dat komt ongeveer met die 33% uit.

denlowie

#9 , 15 sep 2013 08:23

In de praktijk wordt de huurprijs meestal met 33% verhoogd, indien er een zelfstandige activiteit plaatsvindt in het pand. Dan kan de huurder 33% van het pand inbrengen, en zal de eigenaar belast worden en dat komt ongeveer met die 33% uit.

Rare rekening, of ben ik niet mee met rekenen ?
VB:
100€ +33% = 133€

Als de verhuurder 33% belast word is dit het volgende

133€ - 33% = 89€
Een verlies van inkomen van de verhuurder van 11% of 11€

CoNiO

#10 , 15 sep 2013 08:28

Nog vergeten te vermelden dat de onroerende voorheffing ook ten laste van de huurder wordt gelegd. Wat jouw bovenstaande verlies een stuk compenseert.

Peedb
Contacteer: Website

#11 , 17 okt 2013 23:04

Huur en verbruikskosten zijn 2 verschillende zaken. Je kunt perfect alle energiekosten inbrengen, daar heeft de eigenaar van het appartement geen uitstaans mee. Waar het hem om gaat is dat jij geen huur aftrekt van de belastingen want dan wordt hij belast op de huur die jij aan hem betaalt.

Ik zie dus eigenlijk niet waar het probleem voor jou zit ... of mis ik iets?

Terug naar “Handelspraktijken”