Eensmanszaak (in bijberoep) - einde studies

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

Eensmanszaak (in bijberoep) - einde studies

#1 , 16 apr 2013 20:06

Hallo,

Ik schets even de situatie: ik studeer dit jaar (muzikant)af en wil graag zo snel mogelijk in bijberoep eenmanszaak oprichten.
Nu, als ik in September nog geen hoofdberoep heb (tot augustus is dit nog student?), wat gebeurd er dan met mijn bijberoep? wordt dit automatisch hoofdberoep? Ook als ik niet genoeg "job" heb daarvoor?

Ik zou graag zo snel mogelijk een auto kopen (bestelwagen). Maar aangezien de wagen die ik op het oog heb, een BTW wagen is vraag ik me af wat ik best kan doen.

1) nog geen eenmanszaak starten en wachten tot ik een hoofdberoep heb en de wagen nu privé kopen? (gaat om een lichte vracht)
2) zo snel mogelijk een eenmanszaak in bijberoep oprichten (voor de komende 4 maanden) zodat ik de BTW van de wagen als kost kan ingeven?

OF: Is er een mogelijkheid dat ik de wagen nu privé kan aankopen en later nog op de eensmanszaak kan zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2013 20:47

Ik wil je toch op wijzen als het zelfstandig zijn maar van korte duur is, moet je toch opletten dat je de BTW dan toch moet terug betalen of zeker een groot deel ervan.
Dit zou maar te gemakkelijk zijn je koopt een dure bestel wagen je trekt de BTW terug en het jaar nadien stop je, zo werkt dit niet!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#3 , 16 apr 2013 21:33

Kan ik, als ik hem nu als privé persoon op factuur koop, hem binnen (ikzegmaariets) 6 maanden nog inbrengen als kost?

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”