Incasso procedures

Zillianne
Topic Starter
Berichten: 90

Incasso procedures

#1 , 08 mar 2013 13:45

Ik ben als zelfstandige onlangs geconfronteerd met het volgende (ik verhuur abonnementen op domeinnamen & webhosting) Alle communicatie met bevestiging hiervan heb ik beschikbaar in mailbox. Is wel een doordenkertje, voor iemand die er de nodige tijd wil aan besteden..

**klant x bestelt bij mij een hernieuwing abo domeinnaan & hosting voor één jaar (is standaard termijn waarvan "eigenlijk nooit" wordt afgeweken)
**klant x meldt al bij bestelling in september 2012 dat hij waarschijnlijk opzegt wegens stopzetting activiteiten begin 2013
**ik stel voor om abo geld terug te betalen via credit nota bij strikte uitzondering (goede klant....) bij opzeg evt. begin 2013 dus het tegoed van zijn factuur
**klant gaat akkoord
**factuur wordt uitgeschreven (domeinnaam registratie + webhosting)-> afgerond 140 euro
**uiterste betaaldatum wordt overschreden, diverse herinneringen verstuurd, géén enkele reactie van klant
**incasso bureau ingeschakeld (na 5-tal herinneringen via mail, post, telefoon voicemail -> deze manen uiteraard klant aan met hoofdsom + extra kost van ong. 50 euro)
- klant ontvangt uiteraard 'dreigbrief' van incasso met aanrekening van 50-tal euro administratie kost
- klant stuurt dit aan mij terug met verontwaardigde reactie
- klant betaalt vervolgens hoofsom van 140 euro op mijn rekening en negeert alle meldingen van incassoburaeu
- ik krijg rekening van incassobureau voor 50 euro
- ik betaal altijd mijn rekeningen op tijd, dus dit is al vereffend
- nu zit ik met de terugbetaling die beloofd was aan klant van 60 euro via credit nota
- maar heb ik nu het recht om de kosten van het incassobureau hiervan af te trekken (puur juridisch natuurlijk) ethisch gezien wist ik het al..

Hoe zou jij het doen (ps- ik heb van deze klant niets meer gehoord omdat hij natuurlijk super hard in fout is, maar zou het toch gebeuren, zou graag de juridisch opinie hier kennen.



Alvast dank voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 mar 2013 08:40

“Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

‘klant betaalt vervolgens hoofsom van 140 euro op mijn rekening...ik krijg rekening van incassobureau voor 50 euro’

Uw klant is u de 50 euro slechts verschuldigd indien dit bedrag overeengekomen was in de onderliggende overeenkomst tussen u en uw klant. U dient het incassobureau te betalen wat u met dit bureau overeenkwam.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”