huurder weigert langs domiliciering te betalen

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

huurder weigert langs domiliciering te betalen

#1 , 21 okt 2012 20:10

Beste mensen,

Ik ben nu al één jaar bezig met deze gast om hem te laten doordringen, dat de betalingen van de huur per domiliciering moet laten gebeuren,maar zonder gevolg,hij betaalt wanneer ie wilt en hoe hij het wilt,hij laat na de maand op te geven bij de betalingen.Nu heeft ie een huurachterstal van 950 sinds 10/08/2012 plus deze maand waar hij op de 10 normaal nog eens een betaling moest overmaken

Nu heb ik hem weer een AS en een copie van een gewone brief opgestuurd en dat gaat zo:

Huurder : jan / pizzeria gent Genk, oktober 2012
Verhuurder : pietst Gent hierboven
de dag vergeten


Geachte,

Bij deze wens ik u aangetekend aan ons gesprek dd. 23/09/2012 te herinneren waarin ik informeerde naar de betaling van de huur van augustus 2012 die nog niet was overgemaakt. Ondertussen is deze huur ten bedrage van €950 nog steeds niet betaald. Ik wens u langs deze weg dan ook vriendelijk te verzoeken de nog niet betaalde huursom te storten samen met die van de maand september voor 20/10/2012 ,en in de toekomst de huur gelden steeds middels domiciliëring voor de 10de van de maand te laten uitvoeren op rekeningnr BE xxxxxxxxxxxx
met als vermelding HUUR en MAAND.
Bij gebrek aan betaling van de achterstallen binnen de gestelde periode zie ik geen andere mogelijkheid dan onmiddellijk,
op uw kosten, bij het lokale vredegerecht middels een verzoekschrift art1344bis/e.v. Ger.W.een geding te beginnen om het contract eenzijdig wegens wanbetaling te laten verbreken en uitzetting binnen het kortst mogelijke tijdsbestek te laten uitvoeren.
Ik wens er u uitdrukkelijk op te wijzen, in voege van uw hoofdelijke aansprakelijkheid,dat de gerechtskosten, RPV,betekening vonnis, schadevergoeding, opzeg en
uitzetting middels gerechtsdeurwaarder een veelvoud bedragen van de gedeponeerde
waarborgsom.

Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u
zowel aangetekend als per gewonepost bezorgd.


PS: Opgelet vanaf 01/11/2012 zal de index van de huur aangepast worden en dient u

de nieuwe huurpbedrag te betalen .

972,71 EUR = 950,00 EUR * 119,52 / 116,73

De niewe huurbedrag zal dan € 973 worden i.p.v. € 950.
Het is in u belang dat u de huurgelden door middel van domiciliëring te laten uitvoeren,

ik heb u daar meermaals om verzocht.
Hopend een goed gevolg teken ik,

wat kan ik nu verder doen?
Mvg

PS ;gekopieerd van Vandebos waarvoor dank
MaluK

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 21 okt 2012 20:14

Niets anders.

Als hij niet betaalt het vredegerecht inschakelen.

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 okt 2012 20:16

Voeg er best nog een lijst bij van alle reeds betaalde huurgelden vanaf het begin, met telkens datum van ontvangst op uw rekening, bedrag en maand waarvoor de huur was.
Dat geeft voor alle partijen een duidelijk overzicht, en weet je meteen hoeveel de achterstand is.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 21 okt 2012 23:00

Kan je domiciliëring verplichten?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 21 okt 2012 23:04

Kan je domiciliëring verplichten?
Als dat in huurkontrakt staat wel. Anders niet.
Het is trouwens geen domiciliering maar wel een doorlopende opdracht (tot betalen).
Dat zijn 2 verschillende zaken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2012 23:13

Beetje muggenziften, maar als U indexeert wil het nog niet zeggen dat U ook mag afronden in Uw voordeel.

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#7 , 21 okt 2012 23:31

Kan je domiciliëring verplichten?
jawel

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 okt 2012 07:34

Kan je domiciliëring verplichten?
jawel

Ik weet zelfs niet als men in Belgie verplicht is om een bankrekening te hebben !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tope
Berichten: 916

#9 , 22 okt 2012 07:34

Oeps. En ik die dacht dat een domiciliëring niet verplicht was.
Betekent dit dan ook dat de verhuurder alle extra kosten(indexatie, eindafrekeningen, enz.) zomaar via domiciliëring kan recupereren?
Of beperkt die domiciliëring zich tot het huurbedrag?

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 22 okt 2012 11:01

Domiciliëring kan men niet verplichten, men kan het wel opnemen in het huurcontract als een verplichting, de vrederechter hecht hier echter weinig of geen waarde aan.

Indexering daarentegen is men, indien je wenst af te ronden, verplicht naar beneden af te ronden.
Art. 1728bis BW. _ <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 1> § 1. Indien een aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud is bedongen, is deze slechts één maal per huurjaar toegelaten en ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst. Deze aanpassing geschiedt op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan het bedrag verkregen door toepassing van de hiernavolgende formule : basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.
De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst of uit een vonnis met uitsluiting van alle kosten en lasten uitdrukkelijk door de huurovereenkomst ten laste van de huurder gelegd.
(Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd, van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W 1997-04-13/43, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
(Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.) <KB 24-12-1993, art. 16>
Voor de overeenkomsten afgesloten vanaf 1 februari 1994, is het aanvangsindexcijfer echter het indexcijfer daartoe berekend en benoemd van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.
§ 2. Contractuele bepalingen welker uitvoering verder gaat dan de aanpassing waarin dit artikel voorziet, kunnen tot die aanpassing ingekort worden.
§ 3. (...) <W 20-02-1991, art. 13>

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#11 , 23 okt 2012 17:48

vandaag kreeg ik bezoek van zijn werknemer waarbij hij mij 950 euro cash overhandigde,zonder aan te geven voor welke maand deze huur bedoeld is.
Ze hebben mij geen papier moeten laten ondertekenen als bewijs voor betaling ,en ze zijn 14 dagen te laat met de betaling van huur voor deze maand.

Wat nu??

Terug naar “Handelspraktijken”