Klant (bedrijf) annuleert bestelling na getekende bestelbon

Rick P
Topic Starter
Berichten: 2

Klant (bedrijf) annuleert bestelling na getekende bestelbon

#1 , 04 jun 2012 10:44

hallo allemaal,

ik ontving hier net een brief van de advocaat van een nieuwe 'klant' van mij...
Alvorens zelf al dan niet naar de advocaat te stappen eens even hier horen.

Situatie is als volgt:

op een beurs waar we 1,5 maand geleden stonden, komt deze 'klant' op onze stand langs en maakt een afspraak om onze producten bij haar in de zaak nader te kunnen bekijken.
Afspraak wordt gemaakt op 22 mei. Op 22 mei ben ik onderweg naar deze klant (al een 50 minuten onderweg) en bel dat ik een tiental minuten in vertraging ben. Zij antwoord me dat ze dat vergeten noteren was in haar agenda, maar dat ze toch niet beschikbaar was want ze zat met haar moeder in het ziekenhuis. Ze stelt zelf meteen voor om een nieuwe afspraak te maken de daaropvolgende donderdag 24 mei.

Op donderdag 24 mei ga ik dan bij haar langs (rit van 1u05 minuten). Een normale afspraak duurt ongeveer 1.5 uur, bij haar heb ik 3u15 gezeten terwijl ze de bestelling aan het samenstellen was. Daarna terug naar bureau.
In het totaal ben ik dus 5u25 minuten onderweg geweest en daags nadien nog een 3-tal uur met het maken van de bestelling. Totale bestelling: 1600 euro én bestelbon ondertekend. Bestelling vertrekt hier dan ook op 25 mei.

Op Pinkstermaandag belt haar vriend... dat ze de bestelling zou willen annuleren want dat ze vrijdags toch een hele hoop facturen heeft toegekregen die ze eerst zou willen proberen te betalen. Ik reageer dat de bestelling al vertrokken is, maar dat ik daags nadien de situatie ga nakijken.

Ik verstuur dus een aangetekende brief op dinsdag 29 mei dat ik de annulering niet kan aanvaarden omwille van het feit dat ze de bestelbon heeft ondertekend, de bestelling al vertrokken is en ze me zelf heeft uitgenodigd in haar zaak. De 7 dagen mogelijkheid tot annulering waarvan haar vriend sprak aan de telefoon, heb ik ook vermeld dat deze enkel van toepassing was op consumenten.

Ondertussen heeft ze haar pakket dan ook niet aanvaard van de transporteur.

Vandaag krijg ik een fax van haar advocaat, dat ze dus wel degelijk in haar recht is om de bestelling te annuleren omwille van financiële redenen en dat ze me als geste een schadevergoeding van 10% (160 euro) wil betalen voor de gedane moeite. De advocaat schrijft ook dat ik de goederen nog gerust aan andere klanten kan verkopen. Eveneens 'dreigt' ze met extra schadeloosstelling te eisen van haar kant, moest ik niet akkoord zijn, omdat ik de klant onder druk zou gezet hebben om te tekenen en omdat de klant geen verkoopsvoorwaarden zou ontvangen hebben... (terwijl het factuur dat in het pakket zit wel degelijk verkoopsvoorwaarden heeft op de achterzijde)
De verkoopsvoorwaarden voorzien geen annuleringsmogelijkheden (omdat we enkel b2b werken).

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Zijn verkoopsvoorwaarden verplicht te plaatsen op bestelbonnen?
2. Hoef ik in te gaan op dit voorstel of hebben ze geen poot om op te staan? Uiteindelijk heeft deze klant mij een 11-tal uur verplaatsing en werk gekost, met die 160 euro kom ik niet uit de kosten.

Alvast bedankt voor de reacties!

Rick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jun 2012 11:12

1. Zijn verkoopsvoorwaarden verplicht te plaatsen op bestelbonnen?
Als de klant geen bijzondere voorwaarden heeft ontvangen voordat hij zijn bestelling heeft geplaatst, hoe kan hij dan met een gerust gemoed bestellen?
In uw geval zou je gerust in de voorwaarden gedrukt op de achterzijde van de faktuur kunnen vermelden dat alle bedragen op de faktuur verdubbeld worden, en volgens u zou de kalnt daar niets kunnen aandoen. :lol: .

Rick P
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 04 jun 2012 11:42

1. Zijn verkoopsvoorwaarden verplicht te plaatsen op bestelbonnen?
Als de klant geen bijzondere voorwaarden heeft ontvangen voordat hij zijn bestelling heeft geplaatst, hoe kan hij dan met een gerust gemoed bestellen?
In uw geval zou je gerust in de voorwaarden gedrukt op de achterzijde van de faktuur kunnen vermelden dat alle bedragen op de faktuur verdubbeld worden, en volgens u zou de kalnt daar niets kunnen aandoen. :lol: .

ik kan hier in mijn inkomende boekhouding tientallen bestelbonnen opdiepen die geen verkoopsvoorwaarden vermelden op de achterzijde :)

Blijft wel een feit dat uw verkoopsvoorwaarden realistisch moeten zijn hé... Anders schiet elke rechtbank die af. Wees gerust dat is het geval... al elk geval van invordering van klanten gewonnen voor rechtbank.

Maar mijn vraag was dus: is vermelding verkoopsvoorwaarden verplicht of niet... dat is een heel verschil?

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 04 jun 2012 12:13

Verkoopsvoorwaarden zijn niet verplicht. Wie ze niet heeft houdt zich gewoon aan de wetgeving en aan de gebruikelijke praktijken. Van bedrijven wordt verondersteld dat ze weten wat zakendoen is en wat een bestelling doen inhoudt. Volgens mij is de klant verplicht de bestelling te aanvaarden en te betalen. Dat de klant al teveel facturen heeft of annulering kan inroepen omdat ze financiële problemen heeft, is onzin. En de rest is klassieke taal van een advocaat.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 04 jun 2012 12:22

Die klant moet uiteraard betalen. De argumenten van de advocaat zijn die van een typische riooladvocaat en komen dan ook dicht in de buurt van afpersing en machtsmisbruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Handelspraktijken”