hallo allemaal,
ik ontving hier net een brief van de advocaat van een nieuwe 'klant' van mij...
Alvorens zelf al dan niet naar de advocaat te stappen eens even hier horen.
Situatie is als volgt:
op een beurs waar we 1,5 maand geleden stonden, komt deze 'klant' op onze stand langs en maakt een afspraak om onze producten bij haar in de zaak nader te kunnen bekijken.
Afspraak wordt gemaakt op 22 mei. Op 22 mei ben ik onderweg naar deze klant (al een 50 minuten onderweg) en bel dat ik een tiental minuten in vertraging ben. Zij antwoord me dat ze dat vergeten noteren was in haar agenda, maar dat ze toch niet beschikbaar was want ze zat met haar moeder in het ziekenhuis. Ze stelt zelf meteen voor om een nieuwe afspraak te maken de daaropvolgende donderdag 24 mei.
Op donderdag 24 mei ga ik dan bij haar langs (rit van 1u05 minuten). Een normale afspraak duurt ongeveer 1.5 uur, bij haar heb ik 3u15 gezeten terwijl ze de bestelling aan het samenstellen was. Daarna terug naar bureau.
In het totaal ben ik dus 5u25 minuten onderweg geweest en daags nadien nog een 3-tal uur met het maken van de bestelling. Totale bestelling: 1600 euro én bestelbon ondertekend. Bestelling vertrekt hier dan ook op 25 mei.
Op Pinkstermaandag belt haar vriend... dat ze de bestelling zou willen annuleren want dat ze vrijdags toch een hele hoop facturen heeft toegekregen die ze eerst zou willen proberen te betalen. Ik reageer dat de bestelling al vertrokken is, maar dat ik daags nadien de situatie ga nakijken.
Ik verstuur dus een aangetekende brief op dinsdag 29 mei dat ik de annulering niet kan aanvaarden omwille van het feit dat ze de bestelbon heeft ondertekend, de bestelling al vertrokken is en ze me zelf heeft uitgenodigd in haar zaak. De 7 dagen mogelijkheid tot annulering waarvan haar vriend sprak aan de telefoon, heb ik ook vermeld dat deze enkel van toepassing was op consumenten.
Ondertussen heeft ze haar pakket dan ook niet aanvaard van de transporteur.
Vandaag krijg ik een fax van haar advocaat, dat ze dus wel degelijk in haar recht is om de bestelling te annuleren omwille van financiële redenen en dat ze me als geste een schadevergoeding van 10% (160 euro) wil betalen voor de gedane moeite. De advocaat schrijft ook dat ik de goederen nog gerust aan andere klanten kan verkopen. Eveneens 'dreigt' ze met extra schadeloosstelling te eisen van haar kant, moest ik niet akkoord zijn, omdat ik de klant onder druk zou gezet hebben om te tekenen en omdat de klant geen verkoopsvoorwaarden zou ontvangen hebben... (terwijl het factuur dat in het pakket zit wel degelijk verkoopsvoorwaarden heeft op de achterzijde)
De verkoopsvoorwaarden voorzien geen annuleringsmogelijkheden (omdat we enkel b2b werken).
Nu heb ik de volgende vragen:
1. Zijn verkoopsvoorwaarden verplicht te plaatsen op bestelbonnen?
2. Hoef ik in te gaan op dit voorstel of hebben ze geen poot om op te staan? Uiteindelijk heeft deze klant mij een 11-tal uur verplaatsing en werk gekost, met die 160 euro kom ik niet uit de kosten.
Alvast bedankt voor de reacties!
Rick