Situatieschets :
- als zelfstandige met een zaak wil je een " collega " wel helpen en wordt er mondeling (er is nooit een contract ondertekend met beperkende voorwaarden ! ) afgesproken :
- collega woont en heeft zijn zaak op 150 km van de mijn zaak
- de klanten van collega de service te bieden om producten die voorzien worden door collega af te halen in jouw zaak
- er wordt een soort commissie betaald op deze verkopen
- de producten worden steeds in consignatie voorzien door collega
- naast deze producten worden er, in hoofdzaak, andere eigen services en artikelen aangeboden uiteraard
dit loopt een tijdje goed maar collega begint steeds moeilijker en meereisend te worden en dit doet de relatie geen goed.
Op een bepaald moment groeit een van de eigen aangeboden services en bestaat er de mogelijkheid om een bepaald product wat in consignatie aan particulieren aangeboden wordt in 1x in een serie aan te bieden aan een professional en met veel toekomstperspectief.
Dit wordt nog besproken met collega ( de commissie is eerder lachwekkend ) die op dat moment weliswaar tegen zijn zin akkoord gaat, alternatief was een betere commissie geven maar dat wilde hij niet.
De levering van de fabrikant gebeurt, wordt netjes betaald - zonder enig probleem.
Collega begint nu nog moeilijker te doen, stelt zelf eenzijdig voorwaarden op : dit was éénmalig enz, enz.
Tegelijkertijd doen er zich onvoorziene omstandigheden voor waardoor mijn zaak een geruime tijd op een laag pitje zal moeten draaien, geen eigen keuze maar een noodzaak.
Omdat collega daar absoluut geen begrip voor toont wordt er door mij beslist om met de verdeling in mijn regio te stoppen.
Om te beginnen was het een bijkomende service mijnentwege maar het begint stilaan op een "verplichting" te lijken.
Enige tijd later komt de vraag van de professional voor een nieuwe serie producten.
Er wordt contact opgenomen met de distributeur voor deze nieuwe bestelling.
Deze weigert ineens te leveren omdat dit " concurrentie " zou inhouden voor collega, die 150 km verder woont.
Uit de correspondentie met de verdeler blijkt heel duidelijk dat collega hier de "touwtjes in handen heeft" en dat hij achter deze weigering staat.
Mijn vraag : ik kan bij geen andere fabrikant terecht - ik kan dus ook mijn klant niet voorthelpen - ik verlies hierdoor inkomsten
Kan dat zomaar ? Ik heb geen problemen gehad met de distributeur , zijn producten werden voorheen verdeeld in mijn zaak, dus "verplichtingen tegenover andere aanbieders in de regio" lijkt mij ook niet relevant ... Verplichtingen tegenover collega ???
Ik wil gewoon weten of hier sprake is van machtsmisbruik / monopolymisbruik of het een normale zaak is dat een distributeur zich op deze manier laat leiden ? Er is immers nooit een overeenkomst ondertekend waaruit zou kunnen blijken dat ik zelf geen verkoop zou mogen doen.
Mvg