Wat is linker en rechter buur ?

oederdekoe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wat is linker en rechter buur ?

#1 , 29 jan 2019 08:01

Hallo

Ik zit met volgende vraag :
Wanneer de stedenbouwkundige voorschriften vermelden : aansluiten aan rechterbuur.
Vanuit welk standpunt is dan de rechterbuur?
Is dit rechts wanneer je met je gezicht naar de gevel kijkt, of wanneer je met je rug naar de gevel toe staat ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2019 08:29

Van een woonhuis weet ik het niet

Maar van een auto is de rechterkant altijd als je met je rug tegen de voorkant van de auto staat.

Daarmee denk ik dat dit van een huis net het zelfde is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 29 jan 2019 08:57

Bij een auto gebruikt men dikwijls "kant chauffeur" en "kant passagier" .

Voor een huis zou ik de rechterkant bepalen vanuit het standpunt van iemand die op straat staat.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2019 09:23

Is het een rijwoning? Of een halfopen?

Bij halfopen kan je niet veel missen he :D

En als het een rijwoning is, en zowel links als rechts hebben hetzelfde gabarit, dan kan je ook niet veel missen.

Heb je geen foto van het inplantingsplan?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jan 2019 09:33

Als er enkel nog maar bouwgronden zijn, kan dit zelfs bij halfopen bebouwingen verwarring geven. Als er nog geen enkel huis staat, hoe weet je dan de wonign langs de éne of de andere kant zal aansluiten?

'k Heb eens op de bouwplannen van onze woning gekeken om te zien of daar bijvoorbeeld "rechtergevel" of iets dergelijks zou opstaan, maar dat is niet het geval. Ik zou het dus ook niet weten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 jan 2019 09:34

Bekeken vanuit het standpunt met de rug naar de voorgevel.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jan 2019 10:28

Als er enkel nog maar bouwgronden zijn, kan dit zelfs bij halfopen bebouwingen verwarring geven. Als er nog geen enkel huis staat, hoe weet je dan de wonign langs de éne of de andere kant zal aansluiten?

'k Heb eens op de bouwplannen van onze woning gekeken om te zien of daar bijvoorbeeld "rechtergevel" of iets dergelijks zou opstaan, maar dat is niet het geval. Ik zou het dus ook niet weten...
door de inplantingsplannen te bekijken :D De bouwblokjes zijn duidelijk aangegeven

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jan 2019 10:58

Bij een auto gebruikt men dikwijls "kant chauffeur" en "kant passagier" .

Voor een huis zou ik de rechterkant bepalen vanuit het standpunt van iemand die op straat staat.
Ik koop zeer regelmatig onderdelen auto en bijna altijd is het rechts of links , het is een linkse deur of een rechtse deur.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jan 2019 11:12

door de inplantingsplannen te bekijken :D De bouwblokjes zijn duidelijk aangegeven
Ja, uiteraard, maar als je enkel nog maar info aan het opvragen bent en dus nog geen verkavelings of inplantingstekeningen gezien hebt, en men spreekt over linker of rechterkant, dan ben je daar dus niet veel mee. Uiteraard zal dit wel duidelijk zijn op het moment dat je een compromis wil gaan tekenen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

katwezel
Berichten: 375

#10 , 29 jan 2019 14:43

Op de meeste plannen die verwijzen naar links of rechts van een perceel / gebouw gebeurt dit steeds met het zicht naar het perceel / gebouw

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 29 jan 2019 16:13

Op de meeste plannen die verwijzen naar links of rechts van een perceel / gebouw gebeurt dit steeds met het zicht naar het perceel / gebouw
Dat is ook logisch.
Tenzij je ogen op je achterste hebt staan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 jan 2019 10:20

Bekeken vanuit het standpunt met de rug naar de voorgevel.
Op de meeste plannen die verwijzen naar links of rechts van een perceel / gebouw gebeurt dit steeds met het zicht naar het perceel / gebouw
Tja... Zo helpen we de topic starter niet echt verder, natuurlijk :wink: . (Ikzelf weet het ook niet, hoor.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 jan 2019 11:15

Ik zou het toch zo raar vinden dat met een huis andere normen zou hebben.
Alle zoogdieren is de rechterkant in de kijkrichting dus ook bij de mens.
In auto is ook de rechterkant van uit de wagen gezien.
In de scheepvaart is net het zelfde het is in de vaarrichting dus stuurboord is de rechterkant van het schip, evenals alle vliegtuigen en daar staat dan het groene licht op.

Als men naar de natuur kijken is een stroom of rivier in de stroomrichting is rechts !!

Waarom zou dit in een huis totaal anders zijn ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#14 , 30 jan 2019 12:26

Wanneer de politie in een pv een gebouw beschrijft, heeft men het over bouwkundig rechts of links. Dit is steeds vanuit de woning naar het straat gezien.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 jan 2019 12:29

Wanneer de politie in een pv een gebouw beschrijft, heeft men het over bouwkundig rechts of links. Dit is steeds vanuit de woning naar het straat gezien.
Dus zoals bij alles met de rug naar het gebouw .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”