Onvervreemdbaarheidsclausules

joliencuyvers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onvervreemdbaarheidsclausules

#1 , 26 nov 2018 19:04

"Onvervreemdbaarheidsclausules moeten verantwoord worden door een rechtmatig belang op het ogenblik dat de afspraak wordt gemaakt"
Zou iemand mij misschien een definitie/uitleg kunnen geven van onvervreemdbaarheidsclausules?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 nov 2018 22:21

Vervreemden betekent in juridisch taalgebruik het overgaan van het eigendomsrecht naar een ander (rechts)persoon, bijvoorbeeld via koop, schenking, ruil... Het is dus breder dan verkopen.

Een clausule is een bepaling in een contract (dus geen wettelijke grond, maar een contractuele) die de vervreemding regelt (lees: beperkt). Het komt vaak voor in het vennootschapsrecht (vennootschappen kunnen beschouwd worden als contracten), waarbij men wil voorkomen dat aandeelhouders hun aandelen doorverkopen of wegschenken. Hierbij stelt men doorgaans een termijn (voor x tijd).

Zo'n clausule beperkt natuurlijk de idee van vrije beschikking over eigendom, daarom stelt de wetgever dat er sprake moet zijn van een rechtmatig belang. Om een concrete invulling van die term te bekomen, zal je moeten kijken wat er in de rechtspraak beslist wordt. Belangrijk hierbij is dat het belang aanwezig moet zijn op het moment van het sluiten van het contract of de clausule wordt bedongen.

Als ik mij niet vergis citeer je overigens rechtstreeks uit het wetboek vennootschappen, art. 510. In datzelfde artikel lees je verdere wettelijke beperkingen inzake deze clausules.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Andere”