Gasleiding over mijn grond

yesa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gasleiding over mijn grond

#1 , 08 nov 2018 13:00

Graag advies hierover:
Er staat een gebouw achter onze eigendom. Dit gebouw is aan het renoveren en wil nu een gasleiding laten leggen. Deze zou ze voor een lengte van ongeveer 50 meter op mijn eigendom komen te liggen, ingegraven in mijn tuin. Er wordt van de gasmaatschappij gevraagd naar een toestemming hiervoor via een vast te leggen erfdienstbaarheid. Moet ik dit toestaan of kan ik dit weigeren ? Ik voel er niets voor om deze leiding op mijn privé-grond te laten leggen, ik heb er zelf niets aan en het zou alleen maar voor grote problemen kunnen zorgen. Ben ik de verantwooordlijke over het stuk leiding dat op mijn grond zou komen te liggen ? Ben ik aansprakelijk bij een eventueel probleem - explosie - veroorzaakt op het stuk leiding dat op mijn eigendom ligt ?
Dank voor reacties.
yesa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 nov 2018 14:36

U kan dat weigeren.
Maar de achterbuur kan die erfdienstbaarheid ook via de rechtbank proberen af te dwingen.

Hoe geraakt die buur aan zijn woning ?
Kan op dat traject geen leiding gelegd worden ?


Die "alleen maar grote problemen" is natuurlijk wel wat overdreven.
We lopen allemaal dagelijks over gasleidingen in de grond ... zonder er zelfs maar over na te denken.

De leiding (voor de gasmeter) op zich is de verantwoordelijkheid van de gasmaatschappij.
U bent verantwoordelijk om bij eventuele werken op dat stuk grond, rekening te houden met en/of aannemers vooraf te wijzen op die gasleiding.

Reclame

Terug naar “Andere”