Voorschot compromis

Sethja
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Voorschot compromis

#1 , 07 nov 2018 15:56

Vraagje wij hebben ons huis te koop gezet , in september word er een compromis getekent en 10% gestort zoals in de compromis staat. Nu de kandidaat kopers vragen 1ste keer verkenning aan wel 1 dag te laat ... of ze 10 dagen bij krijgen ons antwoord naar hun en notaris toe ; ja wij gaan akkoord als er een zekerheid is dat deze lenning zeker word toegekend. Beide verzekeren ons via mail dat het inorde komt dat er enkel een achterstand van papier werk is . Nu 2 dagen voor de verbreking van de verkenning blijkt dat ze niet 1 maar 2 negatieve bank attesten hebben nu is mijn vraag wat met het 10% voorschot.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 07 nov 2018 19:33

Wat die "verkenning" inhoudt, is mij een raadsel.

Is het zo dat u een compromis heeft afgesloten met een opschortende voorwaarde van het bekomen van een voldoende lening, en geldig voor een bepaalde periode? Hebt u een verlenging van die periode toegestaan, op voorwaarde dat de lening zeker in orde komt (wat de zin daarvan zou zijn, ontgaat me) ?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 07 nov 2018 19:39

De "verkenning" is een "verlenging".
En "verbreking van verkenning" is "aflopen van de verlenging".

Vraag lijkt op een cryptogram.

Dus TS vraagt hoe het zit met de 10 percent voorschot nu blijkt dat koper geen lening kan krijgen en daardoor een "verkenning" die eigenlijk een "verlenging" was onnodig werd verleend. Waardoor nog meer tijd verloren is voor de verkoop.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 07 nov 2018 20:02

Dan mag hij dus die 10% voorschot terugbetalen, m.i.

Hopelijk staat die 10% veilig op een afzonderlijke rekening, derdenrekening notaris of immo ?

Sethja
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 nov 2018 09:25

Staat idd in de compromis de 10% . De verlenning had ik toegestaan omdat de notaris via mail had verklaard dat de lenning inorde zou komen en dat het enkel om vertraging van papier werk zou gaan anders had ik nooit een verlenning van 10 dagen toegestaan.men had mij ook trouwens nooit verteld dat de kanidaat kopers een sociale lenning zouden aangaan anders had ik hun nooit aanvaard want bij mijn weten kan je nooit zulke hoge bedragen bekomen via een sociale lenning. En dat terwijl er nog 3 potentiële kanidaat kopers waren . Iedereen bedankt voor de reacties .

Sethja
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 nov 2018 10:12

Heb net bericht van notaris, daar dat de kanidaat kopers blijkbaar al negatieve attest hadden voor de verlenning aanvraag ,en deze een valse verklaring op mail hadden gezet heb ik dus blijkbaar recht op een vergoeding . Daar zij mij en de notaris hebben voorgelogen .

Terug naar “Andere”