Recht van doorgang

CrazyDafke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Recht van doorgang

#1 , 03 sep 2018 11:59

Beste,

Ik heb een stuk bouwgrond van 906m² echter is er aan de linker kan een recht van doorgang zodat de boer aan zijn perceel kan.
Wij zijn een gezin met 3 kinderen en zijn van plan om daar te bouwen.
Natuurlijk zien wij het niet zitten dat er constant landbouwvoertuigen op onze grond komen. Het perceel achterliggend wordt 4 à 5 maal per jaar gebruikt om het gras te bemesten, Verder wordt hier niets meer voor gedaan.
Langs de andere kant van de straat heeft de boer een ander perceel waar hij zo het huidige perceel kan bereiken. Het perceel is langs de weg wel afgezet met betonnen palen maar de doorgang van dat perceel naar het andere is volledig vrij.
Woensdag gaan wij langs bij de boer om te gaan praten om eventueel afstand te doen van die weg. Maar de kans zit er dik in dat hij dit niet zal willen doen.

De akte dateert wel van 1975 ook staat er niet echt in vermeld welke voertuigen eventueel mogen gebruikt worden. Vroeger werden deze akkers bewerkt met paard & kar nu de man 85 is heeft hij zich wel een traktor aangeschaft.


Wie kan mij hier omtrent meer inlichtingen over geven?

alvast bedankt

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 03 sep 2018 12:06

Tja, het is heel simpel... er rust een recht van doorgang op die bouwgrond, en daar kan je niet onderuit. Hou er ook rekening mee dat de grond om deze reden heel wat waarde verliest en daardoor goedkoper zal zijn.

De enige oplossing is om ervoor te zorgen dat de boer afstand doet van zijn recht van doorgang en dit in de akte laten vastleggen. Dit is een onbegonnen opgave, dat is als aankloppen bij die man en enkele tienduizenden euro gaan vragen...

Zal hij nooit doen.

Mijn ervaring: weet goed waaraan je begint. Als je die doorgang niet volledig kan afzetten van uw prive dan is dit op het randje van ondraaglijk.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2018 12:33

Wie heeft er recht van doorgang? De boer als persoon of het perceel? Heeft u een kopie van de overeenkomst die dit recht verleent (en nee, dat is niet de akte)?

Reclame

CrazyDafke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2018 12:34

is een schenking geweest van mijn moeder, nu hebben zij daar indertijd 135,000 euro voor betaald, + ik zelf €20,000 successierechten moeten op betalen. ik was natuurlijk niet op de hoogte van die doorgang. Nu er stappen worden genomen voor te bouwen komt alles pas aan het licht.
Ook naar grondlasten toe betaal ik toch voor die 906m²? en niet op de 765m² wat berekend is zonder de doorgang.

alvast bedankt voor uw antwoord

CrazyDafke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2018 12:45

Ik heb enkel de akte van de verkoopovereenkomst, die ik opgevraagd heb bij de plaatselijke gemeente.
Dit omdat dit allemaal vastgelegd is geweest in 1975 of zo.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 sep 2018 16:28

Je betaald OV op de volledige grond, die dan ook volledig uw eigendom is. Die boer heeft maar een recht van doorgang, en is dus geen eigenaar van die strook grond. Jij mag die gebruiken, alleen mag die boer daar in principe dagelijks overrijden naar zijn weide toe. (of staat er een beperking van gebruik in de akte?). Maait hij dat gras niet regelmatig af? Waarom zou hij het anders regelmatig bemesten? Of staat er vee op?
Je zou hem eventueel kunnen voorstellen om die andere inrit voor hem op uw kosten bruikbaar te maken.
En tevens nog zijn notariskosten te betalen. Zodat er geen enkel kost is voor hem.

tira00
Berichten: 929

#7 , 04 sep 2018 08:52

Tja je hebt nu eenmaal een bouwgrond met een recht van doorgang op.
Dat u dit niet wist kan ik heel moeilijk geloven: er is een weg en er ligt een perceel.
U gaat op alle fronten verliezen als u begint te procederen.
Ganse oorlogen zijn er ooit ontstaan doordat nieuwe eigenaars (achteraf) gefrustreerd raken door een doorgang op hun grond. Kan er van meespreken,heb het aan de lijve mogen meemaken als heersend erf.
Een recht van doorgang is een wettelijk vast gelegd recht, een wetgeving.
Sterk dus.
Daar valt niet tegen te vechten.
Leg u er gewoon bij neer en en laat een rij betonnen platen zetten op de scheiding van de doorgang: zodat u ze zo weinig mogelijk kan zien en je niet meer hoeft op te jagen.
En jawel, u moet er grondbelasting op betalen, ook op die doorgang: uw perceel heet niet voor niets "lijdend erf".
Zijt blij dat het perceel door een boer bewerkt wordt, die zie je maar enkele keren per jaar.
Als er vb paardeneigenaren op komen te zitten, die zouden veel meer op en af rijden.

Staat er in de koopaktes wie het onderhoud van de weg moet doen?
Zou ook eens nakijken of de landbouwgrond als uitbreidingsgebied is ingekleurd.

tira00
Berichten: 929

#8 , 04 sep 2018 09:27

Nog ter info: zoek eens op in het Burgerlijk Wetboek welke rechten (vooral het heersend erf) en plichten ( vooral het lijdend erf, u dus) beide eigenaars hebben.
Zodat u geen ruzie kan krijgen over dingen waar de boer recht op heeft.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 sep 2018 10:13

Hier wordt weer veel onzin verkocht. Er is een verschil tussen een recht van uitweg en een recht van doorgang.
Recht van uitweg ontstaat wanneer een erf volledig omsloten wordt door andere erven en dient zich te bevinden op de minst schadelijke plaats. Het houdt ook automatisch op als de omsluiting op één of andere manier zou ophouden.
Recht van doorgang is een recht dat contractueel ontstaat, maar de modaliteiten hiervan dienen duidelijk omschreven te zijn: is het recht toegekend aan een persoon (eindig) of een erf (onbeperkt in tijd), de omvang van het recht (voetganger, fietser, voertuigen, breedte van de doorgang, ...), wordt er een vergoeding voor bepaald, zoja, is dat eenmalig of periodiek, ...

tira00
Berichten: 929

#10 , 04 sep 2018 10:31

Recht van doorgang is een recht dat contractueel ontstaat, maar de modaliteiten hiervan dienen duidelijk omschreven te zijn: is het recht toegekend aan een persoon (eindig) of een erf (onbeperkt in tijd), de omvang van het recht (voetganger, fietser, voertuigen, breedte van de doorgang, ...), wordt er een vergoeding voor bepaald, zoja, is dat eenmalig of periodiek, ...

Recht van doorgang wordt nooit op een persoon beschreven, altijd op een perceel.
Het is een erfdienstbaarheid: Burgelijk Wetboek 686.
(u verwart "eindig" en "vergoeding" met een recht van uitweg)
En is oneindig.
Heel soms wordt in een recht van doorgang beperkingen van voertuigen gesteld, meestal echter niet.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 sep 2018 11:04

Recht van doorgang is een recht dat contractueel ontstaat, maar de modaliteiten hiervan dienen duidelijk omschreven te zijn: is het recht toegekend aan een persoon (eindig) of een erf (onbeperkt in tijd), de omvang van het recht (voetganger, fietser, voertuigen, breedte van de doorgang, ...), wordt er een vergoeding voor bepaald, zoja, is dat eenmalig of periodiek, ...

Recht van doorgang wordt nooit op een persoon beschreven, altijd op een perceel.
Het is een erfdienstbaarheid: Burgelijk Wetboek 686.
(u verwart "eindig" en "vergoeding" met een recht van uitweg)
En is oneindig.
Heel soms wordt in een recht van doorgang beperkingen van voertuigen gesteld, meestal echter niet.
Ik denk niet dat ik diegene ben die iets verwart. Zie bijvoorbeeld Elfri voor een begrijpbare uitleg: http://www.elfri.be/artikel/recht-van-uitweg

tira00
Berichten: 929

#12 , 04 sep 2018 12:58

[quote="Lanox"][quote="tira00"][quote="Lanox"]

Ik denk niet dat ik diegene ben die iets verwart. Zie bijvoorbeeld Elfri voor een begrijpbare uitleg: /quote]

Ik moet dagelijks gebruik maken van een recht van doorgang, heb al verschillende malen bij advocaten en vrederechters gezeten omdat nieuwe eigenaren van de doorgang het maar niet "wilde" snappen.
Dat is een erfdienstbaarheid van meer dan anderhalve eeuw geleden en gaat telkens mee in de koopakte van het lijdend perceel.
Is nooit op "iemands naam" beschreven, ALTIJD op het perceel.
Er wordt alleen een breedte van de weg vernoemt, geen beperkingen van voertuigen of andere beperkingen.
Wordt nooit een vergoeding voor betaald.
Is beschreven in de koopaktes als een "erfdienstbaarheid recht van doorgang".
Dan verwarren die advocaten en vrederechters alles dus volgens u?

eylis
Berichten: 8837

#13 , 04 sep 2018 18:22

opzoeken hoe breed het recht doorgangsperceel is beschreven. Als het dateert van 1975 zal dat wel al beschreven zijn voor landbouwwerktuigen van die periode. En die zijn véél smaller dan de tractor(monsters) van nu. De landbouwer mag enkel op die breedte die aangegeven is rijden met zijn materieel. al wat breder is, mag er niet over. Want dan verzwaart hij de oorspronkelijke erfdienstbaarheid zonder dat hij daar iets voor in de plaats geeft. Voor niets gaat de zon op en beschadigt de boer uw grond. Paaltjes zetten op de afmetingen waarlangs hij door mag of vergoedingen vragen voor elke pasage. Met zo'n enorme tractor beschadig je een terrein.

CrazyDafke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 sep 2018 18:50

Het goed wordt verkocht met al zijn lijdende en heersende,durende en niet voortdurende,zichtbare en onzichtbare erfdienstbaarheden waarmee het belast of bevoordeeld zou kunnen zijn. Het staat de koper vrij zich tegen de nadelige te verzetten en de voordelige in zijn voordeel te doen gelden,doch dit alles voor eigen rekening en op eigen risico. De verkoper verklaart zelf geen erfdienstbaarheden te hebben gevestigd in voordeel of nadeel van het bij deze verkochte goed.

Bijzondere voorwaarden:
Kavel sektie a dient doorgang te verlenen aan kavel secti a876 over een breedte van 4 meter t nemen op de kortste en minst schadelijke wijze.
Partijen zijn hieromtrent uitdrukkelijk overeengekomen dat deze uitweg ten laste wordt gelegd van het voormelde lot.

Dit staat er in vermeld in de akte.

Mvg
Davy

tira00
Berichten: 929

#15 , 05 sep 2018 09:04

Gelijk ik zei: jouw perceel - 4 meter afmaken met betonnen platen of iets dergelijks en net doen of die weg niet bestaat.

Terug naar “Andere”