weide onderhoud

ErnaFally
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

weide onderhoud

#1 , 23 aug 2018 11:48

Ik heb een weide. ik heb de weide sinds dit jaar 2018 in gebruik gegeven aan een loonwerker. De voorwaarde: de weide, ook de beekkanten in orde houden in ruil voor hooi voor mijn paard (is zojuist overleden) en de rest van de opbrengst mag hij zelf houden. Ik heb geen enkele kost hieraan, en nu ikzelf geen hooi meer nodig heb komt er nog een groot stuk weide bij.
Er werd enkel mondeling afgesproken. Er werd in Juni 2018 zwaar gemest nadat er een eerste hooibeurt plaats vond. Wat zijn de risico's die ik hier loop en of wat moet ik doen. De afspraak (mondeling) is dat als ik het zou verkopen, het seizoen volgend op de bewerking, de opbrengst dus kan opgehaald worden door de persoon die het bewerkt heeft logisch.
Met vriendelijke dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 23 aug 2018 12:02

als de loonwerker géén boer is, is er geen sprake van een landbouwpacht. dus is dit een mondelinge afspraak. Gezien het feit dat de weide-opbrengsten dit jaar nihil zijn: de meeste weiden hebben dit seizoen slechts éénmaal hooi geleverd en zijn daarna verdord, zou de "loonwerker" (wat bedoelt u met deze term?) dit jaar sowieso geen opbrengsten gehad hebben. Wat bedoelt u met "zwaar bemest" Weiden voor hooi mogen normaal gezien zéker niet zwaar bemest worden (zoals maisteelt) Heeft hij van een boer de stalmest (lees gratis mestoverschot) over de weide uitgereden, dan heeft hem dat niets gekost. Boeren rijden daar graag even gratis met de tractor over dat veld. Ga dus goed na wie/wat/hoe en bespreek dan een aflopingstermijn. Bvb: na de winter stoppen. U heeft geen paard meer, maar ik neem aan dat de service/onderhoud van de loonwerker nog steeds in uw comfortvoordeel is.

Reclame

Terug naar “Andere”