studentenkot elektriciteit renoveren

Zeeno
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

studentenkot elektriciteit renoveren

#1 , 27 jun 2018 00:53

Mijn vriendin heeft voor haar dochter een kot gekocht in Leuven in een appartementscomplex.
De vorige eigenaar heeft er maar een puinhoop van gemaakt wat betreft elektriciteit enz.
Er staan veel te veel stopcontacten op plaatsen waar het niet logisch is bvb midden muur enz.
Verder elektrobuizen op de muur gelegd.
Ik wil de stopcontacten op andere plaats leggen en de buizen wegwerken.
Hierdoor moet er in de muur geboord en geslepen worden ( aan de binnenkant van het kot).
Maar mag dit zomaar want is de muur niet gemeenschappelijk ?
Indien dit niet zou mogen is dit eigenlijk wel een beetje vreemd natuurlijk want dan zou men echt als men alles wettelijk neemt ook geen gaatje in de muur mogen boren om een schilderij op te hangen : )

Toch graag wat meningen hierover ?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2018 08:29

Als het niet mag wat ik betwijfel dan zijn er plinten in de handel waar je u draden kan in wegstoppen, bij renovatie word dit soms gebruikt en ook in huur woningen om de muren niet te beschadigen, zie voorbeelden maar het gaat tot in het oneindige.

Afbeelding
.
.
Afbeelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 25 jul 2018 11:12

De laatste foto is een grappig systeem maar mag niet toegepast worden bij ons want stopcontacten moeten minimaal 15 cm boven de vloer hangen in droge ruimtes en 25 cm in natte ruimtes.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2018 11:27

De laatste foto is een grappig systeem maar mag niet toegepast worden bij ons want stopcontacten moeten minimaal 15 cm boven de vloer hangen in droge ruimtes en 25 cm in natte ruimtes


.
Ik denk ben het zeker niet zeker dat ze zich baseren op art 249.01 arei

De wandcontactdozen bevestigd op de wand van lokalen waarin geen vochtgevaar bestaat (AD1)
moeten derwijze geplaatst worden dat de as van hun contacthulzen (openingen) zich op een afstand
boven het afgewerkte grondoppervlak bevindt van ten minste 0,15 m indien de contactdozen niet in het grondoppervlak of de plinten zijn ingebouwd.

En op die foto zijn ze nu inbouw ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 25 jul 2018 11:43

Tof, weeral iets bijgeleerd.
Ik dacht dat het altijd 15 cm was.
Misschien bedoelen ze wel met inbouw dat de afdekplaat gelijk moet zitten met de plint. Op deze manier zou je er tegen kunnen stoten en op termijn onveilige situaties kunnen creëren door dat het omhulsel gebroken is.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 25 jul 2018 22:27

Zeer onjuridisch, maar kom... Bedankt ook voor de tip

Terug naar “Andere”