verlaging waarde vastgoed door externe factoren

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

verlaging waarde vastgoed door externe factoren

#1 , 01 jun 2018 10:33

Allen,

Een familielid van mij zit met onderstaande situatie waar ikzelf niet onmiddellijk een antwoord op weet.
Alvast bedankt voor diegenen die willen meedenken.


Hij wil zijn woning verkopen. De woning staat in een "upstanding" residentiële wijk. Hij heeft deze woning zo'n 12 jaar gebouwd.

Echter, sinds een 3 tal jaar heeft de gemeente beslist om naast de woonwijken een sociaal appartementen-complex te bouwen. Het gaat over zo'n 120 gezinnen. Dus zeker niet weinig. Er staat ook een kleine moskee naast die voor de nodige geluidsoverlast zorgt. bv: dagelijkse het luiden van de klokken voor het bidden en dergelijke.

De problemen blijven daar niet bij, er wordt ingebroken, er wordt geld uit auto's gestolen... enfin, de criminaliteit is dus exponentieel gestegen.

Om deze reden wil deze persoon dus zijn woning verkopen. De villa is geschat op een verkoopswaarde van 480.000 euro. ( datum van schatting: 15/10/2016)
De originele vraagprijs was 499.000 euro. Ondertussen (1.5 jaar later) is de vraagprijs 340.000 euro. En staan er maar liefst 8 gelijkaardige woning in dezelfde wijk te koop.
De mensen willen er dus wegtrekken en allen geven ze dezelfde reden aan. nl, de overlast die er sinds enkele jaren is. Maar niemand die hun huis aan de straatstenen kwijt kan.

Dit is echt een dik probleem, voor de meeste mensen zit hun ganse vermogen in hun woning. Die nu "waardeloos" lijkt te zijn.

Deze mensen zijn echt ten einde raad en zijn reeds op hun pensioen. Het is echt schandalig dat mensen op hun oude dag zo in het nadeel geplaatst kunnen worden. Want uit eigen ondervinding kan ik enkel maar akkoord gaan en besluiten dat deze buurt voor de gemiddelde westerse mens onleefbaar is geworden.


De vraag is: Kan hij de overheid verantwoordelijk stellen voor deze situatie? Kan hij beroep doen op één of andere instantie?
Ziet iemand andere oplossingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 01 jun 2018 10:42

Met de beste wil van de wereld zie ik geen juridische grond om de overheid hier aansprakelijk te stellen. Als die vergunningen van die woonwijk en moskee correct zijn afgeleverd, stopt het volgens mij. Dingen als diefstal en geluidsoverlast staan daar los van.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2018 10:47

Je zit ook nog met de discriminatie wet, een moskee etc...en de schuld daar op steken ??, .. de normale mens weet dat dit het probleem is, maar dit mag nergens gezegd worden, ook hier niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#4 , 01 jun 2018 11:10

Je zit ook nog met de discriminatie wet, een moskee etc...en de schuld daar op steken ??, .. de normale mens weet dat dit het probleem is, maar dit mag nergens gezegd worden, ook hier niet !
Moeten we dan niet gewoon het taboe doorbreken...Dit is toch niet meer aanvaardbaar?

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#5 , 01 jun 2018 11:11

Met de beste wil van de wereld zie ik geen juridische grond om de overheid hier aansprakelijk te stellen. Als die vergunningen van die woonwijk en moskee correct zijn afgeleverd, stopt het volgens mij. Dingen als diefstal en geluidsoverlast staan daar los van.
Dus gewoon pech dan? Miserie doorslikken en verdergaan met het leven?

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 01 jun 2018 11:20


Moeten we dan niet gewoon het taboe doorbreken...Dit is toch niet meer aanvaardbaar?
Het taboe is toch doorbroken? Een moskee met klokken :shock: : enig op de wereld, vermoed ik. Bij ons in de buurt komt die geluidsoverlast alleen van de katholieken. Inderdaad onaanvaardbaar. Smelten, die klokken, en er wapens van maken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 01 jun 2018 11:41

Hier is niets aan te doen. Sterker nog, het is een beleidspunt van de Vlaamse Overheid: het tot stand brengen van een sociale mix in de woonwijken. In sommige nieuwe verkavelingsvergunningen wordt er om die reden specifiek voorzien in het bouwen van een bepaald percentage aan sociale woningen en/of woningen voor oude mensen (serviceflats).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12841

#8 , 01 jun 2018 11:45

Met de beste wil van de wereld zie ik geen juridische grond om de overheid hier aansprakelijk te stellen. Als die vergunningen van die woonwijk en moskee correct zijn afgeleverd, stopt het volgens mij. Dingen als diefstal en geluidsoverlast staan daar los van.
Dus gewoon pech dan? Miserie doorslikken en verdergaan met het leven?
Ik vrees dat je zo'n strijd niet kunt winnen. Er komen nu wel verkiezingen aan, maar de klok kun je niet meer terugdraaien.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#9 , 01 jun 2018 11:49


Moeten we dan niet gewoon het taboe doorbreken...Dit is toch niet meer aanvaardbaar?
Het taboe is toch doorbroken? Een moskee met klokken :shock: : enig op de wereld, vermoed ik. Bij ons in de buurt komt die geluidsoverlast alleen van de katholieken. Inderdaad onaanvaardbaar. Smelten, die klokken, en er wapens van maken.
Tja, ik probeer het uiteraard zo vriendelijk mogelijk uit de doeken te doen om niemand op de tenen te trappen.
Als je dan toch de feiten wilt:

U doet wat kleinerend over het klokkenprobleem:
de klok luidt op volgende tijdstippen, gevolgd door arabisch gezang.

03:24
05:46
13:39
17:53
21:33
23:26

In feite mogen ze niet luiden s'nachts en de politie is al tal van keren op de hoogte gebracht maar doet gewoon niets.

Dit gaat niet over wat achtergrondanimatie, maar is allesoverheersend.
Een heel verschil met de klokken van onze kerken op een zondagmorgen lijkt mij.

Als je wil weten wat dit arabisch gezang inhoudt kan je eens een kijkje nemen op "centreislamique.be"


Feiten van de criminaliteit:

Kinderen van 12 jaar oud komen aanbellen om goederen te verkopen die duidelijk gestolen zijn. Als men er dan de politie bijhaalt dan is de volgende ochtend de auto bekrast en hangt er een foto van vermoorde mensen op hun voordeur.

Vorig jaar is een vrouw in haar eigen woning verkracht terwijl haar kinderen er bij waren.

Er is in 3 huizen ingebroken.

2 auto's gestolen.

Dagelijkse dreigementen.

Er wordt met stenen gegooid naar dure voorbijrijdende auto's.

en nog veel en veel meer, maar bovenstaande geeft al een goed beeld van de onleefbaarheid van deze wijk.


En zoals gewoonlijk, politie arresteert en de volgende dag lopen ze opnieuw rond...

Dit alles in een wijk waar zo'n 40 mensen wonen.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#10 , 01 jun 2018 11:54

Hier is niets aan te doen. Sterker nog, het is een beleidspunt van de Vlaamse Overheid: het tot stand brengen van een sociale mix in de woonwijken. In sommige nieuwe verkavelingsvergunningen wordt er om die reden specifiek voorzien in het bouwen van een bepaald percentage aan sociale woningen en/of woningen voor oude mensen (serviceflats).
Idd, waar ik woon is er ook een deel voorzien voor sociaal verhuur. Maar daar zitten dan gewoon arme mensen of ouderen. Die zorgen niet voor overlast.

Maar in dit geval is dit een soort van vluchtelingenopvang vermoed ik.
En dit midden in een dure woonwijk. Volgens mij moet hier toch sprake zijn enorme nalatigheid van de beleidsvoerders...

En het straffe is... Hier komt nooit iets van in de media... Maar een demonstratie van 100 pubers in brussel is dan nationaal nieuws? begrijpe wie kan.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#11 , 01 jun 2018 15:34

Beste

Bijzonder spijtig voor die mensen maar vastgoed is onderhevig aan schommelingen door externe factoren. Ook in omgekeerde richting. Panden worden ook dikwijls meer waard door investeringen van de gemeenschap. De vernieuwing van de rijbaan, de aanleg van een park of groene zone, vernieuwende architectuur in de omgeving.... het zijn voorbeelden waar waarde verhoogt in plaats van verlaagt. Mag de overheid hier dan ook een meerwaardebelasting op heffen? Of mag die enkel opdraaien als de burger er armer van wordt, maar nooit als die rijker wordt....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Duck@
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 jun 2018 11:30

Het enige wat je had kunnen doen,....Vanaf het moment dat er sprake was van de groote moskee(bouw aanvraag).Naar een andere buurt gaan waar ook een moskee was en eens stevig rondgevraagd hebben wat daar de invloed van was,....En voor de moskee / sociaal complex gebouwd werd uw woning verkocht hebben,.......rond de 500k.Nu ben je dubbel gesjost/of je verkoopt heel laag of als er iemand sterft betaal je 30 % op 500k op iets die eigelijk niet verkocht raakt aan 350k....helaas blijft de geschate waarde 500k tot er enkele woning in de buurt laag verkocht worden.

En wat eerlijkheid betrefd / moreel standpunt betrefd......
sorry dat is er niet in Belgie kijk maar eens naar de exstra registratie belasting die de staat eist van burgers door hun absurdte voorwaarden op te leggen. men legt zelfs bij defecto een uitreis verbod op ,beschouwt rijksinwooner al Belgishe eigendom,als je wil gebruik maken fiscaal voordeel(klein beschrijf):

viewforum.php?f=52

Als dat je niet overtuigd dan is er nog steeds de erfbelasting.....loon-50%+-(sociaale bijdrage),21% btw,registratie belasting 7% of 10%,hypothecaire kosten+- 2%,verplichte investering die gepaard gaan met een groene woning,.....(wat allemaal een push up effect geeft).Als je dan eindelijk die zware lening hebt afbetaald,Ik heb er hard voor moeten knokken maar ik kan iets mooi doorgeven aan men kinderen,....Op het moment dat je volledige familie in rouw is omdat je er niet meer bent,....hier aub (25k tot 200k en oja binnen de 3 maand te betalen of +7% intrest)

En oja als je de pech hebt dat je ouders beide sterven voor hun pensioen leeftijd en je word dus op vroege leeftijd wees (zoals ik).Dan word het wettelijke pensioen die je ouders hebben opgebouwd,niet uitbetaald sterker nog ; geen korting op erfbelasting 30% NU NU NU

conclusie:
Als jij die eekhoorn bent die zijn nootjes spaart voor in de winter ,.... ben je gegarandeert gesjost in Belgie,(men zoekt constant manieren om je nootjes te stelen)En dit voor zij die geen dicipline hebben"" God schept de dag en moeder schept de soep"",

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 jun 2018 12:06

Men moet nu ook niet het allemaal overdrijven, elders is het zeker niet beter.

Wat is markt waarde ?
Dit is de som dat iemand er wil voor geven, theoretische markt waarde is builshit.

En men kan toch de staat niet verantwoordelijk stellen voor daden dat een bepaalde groep personen aanricht .

Ik denk niet dat mensen die in een villa wijk wonen meer rechten moeten hebben dan iemand die in een achter buurt woont, iedereen heeft toch het recht om in welke wijk ook te wonen, ook die 120 gezinnen uit deze sociale woonwijk.
Ook schilde loopt leeg !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Duck@
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 jun 2018 12:15

""Men moet nu ook niet het allemaal overdrijven, elders is het zeker niet beter.

Wat is markt waarde ?
Dit is de som dat iemand er wil voor geven, theoretische markt waarde is builshit.

En men kan toch de staat niet verantwoordelijk stellen voor daden dat een bepaalde groep personen aanricht .

Ik denk niet dat mensen die in een villa wijk wonen meer rechten moeten hebben dan iemand die in een achter buurt woont, iedereen heeft toch het recht om in welke wijk ook te wonen, ook die 120 gezinnen uit deze sociale woonwijk.
Ook schilde loopt leeg !"""

of het nu de marktwaarde of theoretishe waarde is beide zullen zakken door het plaatsen v die moskee.
Bovendien draagt de overheid ("in mijn ogen") allesins verantwoordelijkheid,.....je zet geen sociaal gevallen, in een villa wijk net zoals je geen dief voor een winkel van juwelen plaats.Dit is de ogen uitsteken,niet meer dan normaal dat er conflict komt

Als men wou wijken mixen kon dat even goed een achterwijk van een andere groot stad in een omgeving waar de sociale klasse gelijk is.Natuurlijk niet bij andere die het Nederlands niet rijk zijn,....

Jackrussell
Berichten: 701

#15 , 02 jun 2018 12:24

Beleid van de overheid en er zijn vergunningen afgegeven voor die gebouwen, dus daar doe je niets aan. Je had er destijds bezwaar tegen kunnen maken of je woning kunnen verkopen. Eerlijk is eerlijk: een woning in die prijsklasse is makkelijker te verkopen zonder complex sociale huurwoningen en moskee in de nabije omgeving dan met.

Ik zou ook geen half miljoen euro's steken in 'n droomwoning om dan naast 'n complex sociale huurwoningen en een moskee te zitten.

Neemt niet weg dat ik dit vervelend vind voor je. Om 480.000 euro in een woning te kunnen steken moet hard genoeg gewerkt (en belasting betaald) worden. Voor veel mensen is hun woning natuurlijk hun appel voor de dorst en hun kapitaal. Door overheidsbesluiten kan zo'n woning dan zomaar minder interessant worden.

Terug naar “Andere”