Stopzetting huurcontract door schade

KimF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Stopzetting huurcontract door schade

#1 , 28 mei 2018 16:44

Beste

Een maand geleden is er een voertuig het gebouw onder ons appartement ingereden. Door deze gebeurtenis is er schade ontstaan, zo zijn er barsten langs onder en boven die de gehele muur/gevel doorlopen (inkomhal en 2 slaapkamers). Ik kan een tandenstoker in de barsten laten verdwijnen. Het gebouw is door de brandweer stabiel verklaard, dus alles zou oke moeten zijn. Echter voelen wij ons niet meer veilig en zouden we graag willen verhuizen.

Het contract is getekend voor 2 jaar (kortdurend dus) en loopt nu nog een jaar.
Is het mogelijk om het contract kosteloos op te zeggen? Bemiddeling via OCMW al gebeurd, maar verhuurder ziet het vertrek niet zitten.

Is er een maximum termijn voor herstelling bij dergelijke schade in de gevel?
Is het mogelijk het contract op te zeggen door de schade ondanks het toch bewoonbaar is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 28 mei 2018 16:52

de vraag om te beginnen is, zit de barst in de muur zelf of in het bezetsel?

zolang de muur zelf geen barsten heeft en alleen het bezetsel gebarsten is, is er inderdaad geen stabiliteitsprobleem.

als het inderdaad alleen het bezetsel gebarsten is, is het kwestie van tijd tot de verzekering het groen licht geeft voor de herstelling, helaas kan dat wem enige tijd duren eer de verzekering de verhuurder uitbetaald of de toelating geeft.

voor zover ik weet kan u bij contracten van korte duur zelf niet opzeggen, tenzij u dit overeen kan komen met de verhuurder, indien dit niet lukt zal u via de vrederechter moeten passeren

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 28 mei 2018 16:58

Uiteraard hebt u al uw verzekeringen al in kennis gesteld.
Brand - familiale - rechtsbijstand.
Is er buiten het verslag van de brandweer ook een verslag van de stadsingenieur en verslag van (on)bewoonbaarheid van het pand?

Reclame

KimF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2018 17:10

Drone:
Met bezetsel bedoel je dan de bepleistering of bedoel je de voegen?
Ik kan een hele tandenstoker door de muur steken, dus de barst loopt dieper dan de bepleistering alleen. Of het door de voegen van de muur loopt of echt door de stenen is moeilijk te zien door de bepleistering langs binnen en buitenkant van de muur. Is dit misschien al een antwoord op je vraag?

KimF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2018 17:11

Franciscus:
Wij hebben geen enkel verslag gekregen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 28 mei 2018 17:54

Drone:
Met bezetsel bedoel je dan de bepleistering of bedoel je de voegen?
Ik kan een hele tandenstoker door de muur steken, dus de barst loopt dieper dan de bepleistering alleen. Of het door de voegen van de muur loopt of echt door de stenen is moeilijk te zien door de bepleistering langs binnen en buitenkant van de muur. Is dit misschien al een antwoord op je vraag?
ik bedoeld de bepleistering inderdaad ;)

zolang ge niet los door de muur kunt kijken lijkt het mij inderdaad dat de bepleistering alleen is geraakt en niet de structurele muur zelf

bepleistering kan soms 1-2cm dik op de muur zelf worden aangebracht

KimF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2018 20:30

Drone:
Het is wel degelijk de muur, er is een stuk bepleistering los gekomen en daar kan je goed zien dat het de muur zelf is. Ik heb foto bijgevoegd, hopelijk is het er wat duidelijk op.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door KimF op 28 mei 2018 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 28 mei 2018 21:35

Drone:
Het is wel degelijk de muur, er is een stuk bepleistering los gekomen en daar kan je goed zien dat het de muur zelf is. Ik heb foto bijgevoegd, hopelijk is het er wat duidelijk op.

Afbeelding

het lijkt mij in de muur maar een minieme barst te zijn die niet er los door is (komt er tocht door?)

het zal tevens ook geen draagmuur of steunende muur zijn die de gehele bouw in gevaar zal brengen, anders had men er u wel uitgehaald


naar het uitzicht toe is dit inderdaad niet leuk, maar meer dan afwachten wanneer de verhuurder geld/toelating krijgt om de herstelling uit te voeren kan u momenteel niet doen tenzij u onderling overeenkomt om het contract vroeger te verbreken

verhuurder zou dan in theorie de gemiste inkomsten kunnen verhalen op de bestuurder van de wagen en/of diens verzekering

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 29 mei 2018 08:38

Is gewoon een barst die is ontstaan door de trilling die door het gebouw is gegaan op het moment van de impact. Levert geen gevaar op.
Als die moest leiden naar onbewoonbaarheid, dan is half Vlaanderen onbewoonbaar.

KimF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mei 2018 11:15

Dit is de voorgevel. Deze gevel bevindt zich op het eerste verdiep. Het verdiep onder het appartement heeft op dit ogenblik nog geen muur dus wordt de gevel erboven gestut. De vloer is tijdens het gebeuren 4cm gezakt, deze hebben ze door de stutten opnieuw omhoog geduwd.

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Andere”