CO-Wonen

Lander1944
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

CO-Wonen

#1 , 05 mei 2018 11:07

We zijn de opties aan het bekijken om te co-wonen met mijn moeder. Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht in Antwerpen en zouden van de bende verdieping een aparte ruime wooneenheid kunnen maken waar mijn moeder kan wonen. Mijn vriendin en ik zouden dan op de 1ste en 2de verdieping wonen. De gang, wasplaats, kelder en tuin zouden we gemeenschappelijk gebruiken.
We willen de woning als 1 geheel houden dus we willen niet de woning opsplitsen aan de hand van een stedenbouwkundige aanvraag.

De website van de Vlaamse overheid zegt het volgende over co-wonen. Dus dat het kan zijn we vrij zeker van.
"co-wonen en cohousing: verschillende gezinnen in zelfstandige wooneenheden delen meer dan enkel inkomhal, trap of parkeerplaats:

- co-wonen: berging, wasplaats en/of tuin worden gedeeld.

- cohousing: op zijn minst de ruimte waar de gezinnen samen kunnen eten, wordt gedeeld. De keukens, eetzalen of andere ruimtes voor gemeenschappelijk gebruik kunnen in sommige gevallen ook voor niet-bewoners worden opengesteld."
Aan co-wonen zijn een hele hoop voordelen verbonden. Zoals sociale controle, zorgen voor elkaar, het delen van kosten, enz.. We zitten echter nog met enkele vragen en hopen hier een antwoord op te vinden.

- Hoe zit het met belastingen enz. Worden we beschouwd als 1 gezin en worden all onze inkomens samengeteld. Speelt dit een rol in eventuele ziekte-uitkering, pensioen, kindergeld, enz..

- Mogen we huur vragen aan mijn moeder voor de woongelegenheid?

- Klopt het omdat het 1 woning blijft er maar 1 kadastraal inkomen betaald moet worden?

Alle uitleg en tips zijn welkom.
Alvast Bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 05 mei 2018 14:36

Een antwoordje al: u kan samen met uw moeder overeenkomen hoe ze u vergoed voor het wonen onder uw dak. Dat mag u. U kan bijvoorbeeld een huurcontract opstellen voor de verhuur van de persoonlijke ruimtes/verdieping en het gezamenlijke gebruik van bepaalde gemeenschapelijke ruimtes. Maak best wel een zeer duidelijke omschrijving van welke ruimtes. Spreek ook het energieverbruik goed af, want wellicht zijn er geen afzonderlijke meters?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2018 10:52

Als alles goed gaat, dan hebben we tegen het najaar een nieuwe Vlaamse huurwetgeving die veel beter afgestemd is op cowonen in al zijn vormen.

Fiscaal heb ik persoonlijk geen zicht op de mogelijkheden, maar ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat u dat op voorhand bekijkt.

Reclame

Terug naar “Andere”