Wet isoleren dak

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Wet isoleren dak

#1 , 14 apr 2018 09:29

Tegen 2020 moeten de meeste daken geïsoleerd worden heb ik gelezen. Ik heb alles goed proberen doorlezen, maar heel duidelijk was het mij toch niet (maar dat zal wel aan mij liggen).
Er staat dat je geen boete kunt krijgen als je zelf eigenaar van huis/appartement bent.
Er staat dat, als je jouw huis/appartement verkoopt het dak eerst moet geïsoleerd worden of je kunt het niet verkopen.
Er staat dat het dak van een appartementsgebouw gezamenlijk is, hetgeen uiteraard correct is.
Nu de vraag : wij wonen in een gebouw van 6 appartementen, alle 6 zijn we eigenaars van een appartement. Dus geen probleem. Maar ... de ouderdom van de andere bewoners ligt tussen 78 en 89 !!! Is het dan zo dat, als iemand overlijdt en het appartement van deze persoon wordt verkocht, dat we dan het dak moeten laten isoleren ??
Bedankt voor een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 14 apr 2018 13:17

Tegen 2020 moeten de meeste daken geïsoleerd worden heb ik gelezen. Ik heb alles goed proberen doorlezen, maar heel duidelijk was het mij toch niet (maar dat zal wel aan mij liggen).
Er staat dat je geen boete kunt krijgen als je zelf eigenaar van huis/appartement bent.
Er staat dat, als je jouw huis/appartement verkoopt het dak eerst moet geïsoleerd worden of je kunt het niet verkopen.
Er staat dat het dak van een appartementsgebouw gezamenlijk is, hetgeen uiteraard correct is.
Nu de vraag : wij wonen in een gebouw van 6 appartementen, alle 6 zijn we eigenaars van een appartement. Dus geen probleem. Maar ... de ouderdom van de andere bewoners ligt tussen 78 en 89 !!! Is het dan zo dat, als iemand overlijdt en het appartement van deze persoon wordt verkocht, dat we dan het dak moeten laten isoleren ??
Bedankt voor een antwoord.
Het is zo, voor zover ik weet, dat van VERHUURDE woningen het dak moet geïsoleerd zijn; zoniet kan de huurder de woning gewoon ongeschikt laten verklaren. Eigenaars zouden dus nog een tijdje kunnen ontsnappen.

In feite is een pand wel nverkoopbaar zonder geïsoleerd dak, maar kandidaatkopers zullen zich wel tweemaal bedenken eer ze zoiets kopen, dat ze ofwel niet kunnen verhuren, ofwel als ze zelf iets of wat milieuvriendelijk (lees ook : portemonneevriendelijk) willen wonen, nog moeten laten isoleren.

Elk appartement in een blok van meerdere woningen ligt onder hetzelfde dak, dus alle onderliggende appartementen zitten in dezelfde situatie. Ze zijn dus een stuk minder waard.

Bij eventueel overlijden van een bewoner zullen de erfgenamen dus minder moeten betalen, maar ieder voordeel heb z'n nadeel, ook minder te verdelen hebben.

Als er dus één appartement verkocht wordt, en de nieuwe eigenaar wil het later verhuren, kan hij van de mede-eigenaars eisen dat ze instemmen met isoleren van het dak, wat meestal neerkomt op een volledige dakvernieuwing. Op kosten van ALLE eigenaars.

Op dat ogenblik zullen vele ogen opengaan. Vergeet niet dat er dan ook tegelijk heel wat oude niet geisoleerde appartementen de markt dreigen te overspoelen.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#3 , 15 apr 2018 09:52

Bedankt voor uw uitgebreide reactie. Als ik het goed begrijp beginnen onze zorgen pas als dus iemand overlijdt ? Hopelijk wordt iedereen hier +100 jaar :-) !

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 apr 2018 10:33

Dus nu al beginnen puchen via AV om dak te isoleren. Niet wachten tot 2020. Best al voorstellen om een reservefonds te beginnen als er nog geen voorhanden is.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 15 apr 2018 11:52

Als ik het goed begrijp beginnen onze zorgen pas als dus iemand overlijdt ? Hopelijk wordt iedereen hier +100 jaar :-) !
Na ons komt de zondvloed ? Als u zo redeneert, kan u de zorgen inderdaad wat vooruitschuiven, en aan een ander overlaten. En wat is er verkeerd aan voor-zorgen nemen?

Hoe eerder jullie eraan beginnen, hoe meer kans om het nog betaalbaar te kunnen laten doen. Tegen 2020 (hoe lang is dat nog denkt u?) zullen ze allemaal willen beginnen, en hebben de dakwerkers geen handen genoeg, en kan je al een stuk minder rekenen op een deftige kostprijs.

Begin, zoals @mava105 zegt, met de kwestie op de agenda te plaatsen, prijsoffertes te verzamelen, en zo het nog niet tot uitvoering kan komen, toch al een reservefonds aan te leggen. Oudere mensen overtuigen zal al wat meer tijd kosten.

Wedden dat er een paar appartementen te koop komen ?

En goed om weten, er zij speciale leningsformules op de markt om aan deze problematiek tegemoet te komen. @basejumper ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 15 apr 2018 12:11

En nu kunnen ze nog van premies genieten. Na 2020 zullen die meer dan waarschijnlijk verminderen of afgeschaft worden.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2018 11:30

Er zijn inderdaad speciale leningsformules. De Vlaamse energielening. Nog tot eind dit jaar aan te vragen door iedere particulier, vanaf 01/01/19 enkel door mensen die tot een specifieke doelgroep behoren!

En mijn voorgangers hebben gelijk, tijd om in actie te schieten!

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#8 , 03 mei 2018 10:06

Hartelijk dank voor al jullie reacties. We gaan zeker en vast met de medebewoners praten om hun te overtuigen om nu te starten.

Terug naar “Andere”