helpen van een ouder

SaraJ7410
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

helpen van een ouder

#1 , 07 mar 2018 15:04

Mijn vader heeft een aantal tegenslagen gehad en kan het hoofd moeilijk boven water houden (geen schulden momenteel).
Ik heb onlangs een woning aangekocht waarvan het mijn bedoeling was die zelf te bewonen, maar ondertussen is mijn situatie zelf veranderd en woon ik bij mij vriend, dus nu wil ik mijn vader graag helpen. Nu heb ik volgende vragen:

1) Mag mijn vader in de woning wonen gratis of voor een belachelijk lage huurprijs van bijvoorbeeld 100 euro? Is dat legaal en wat betekent dat voor mijn belastingen?

2) Stel dat mijn vader toch schulden maakt, kunnen ze die dan ooit bij mij komen halen (ongeacht ofdat ik daar nu samen met mijn vader woon of ofdat hij daar gratis alleen woont)?

3) Stel dat mijn vader huurt van mij, ongeacht de prijs, wordt dat dan gezien als een schenking van vader naar kind en moeten daar dan ook een speciaal soort belastingen op betaald worden?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2018 16:34

1) Mag mijn vader in de woning wonen gratis of voor een belachelijk lage huurprijs van bijvoorbeeld 100 euro? Is dat legaal en wat betekent dat voor mijn belastingen?
Mag perfect. Je moet deze huurinkomsten aangeven in uw personenbelasting en je zal daarop belast worden. Je mag zelfs een symbolische huur van €1 vragen.
2) Stel dat mijn vader toch schulden maakt, kunnen ze die dan ooit bij mij komen halen (ongeacht ofdat ik daar nu samen met mijn vader woon of ofdat hij daar gratis alleen woont)?
Als jij daar ook gedomicilieerd bent, kan men ook uw spullen opladen om openbaar te verkopen (tenzij je met facturen kan aantonen dat het jouw spullen zijn). Als je daar niet gedomiciliëerd bent, kan men jou niets maken. In dat geval zal men enkel de spullen van uw vader kunnen opladen in het ergste geval. De woning zelf blijft jouw eigendom, dus daar loop je geen risico.
3) Stel dat mijn vader huurt van mij, ongeacht de prijs, wordt dat dan gezien als een schenking van vader naar kind en moeten daar dan ook een speciaal soort belastingen op betaald worden?
Neen, de huur zal niet als schenking aanzien worden. Uiteraard ligt het anders als je een appartementje zou verhuren en daar maandelijks €2000 zou voor ontvangen. Maar als je een woning aan uw vader verhuurt, en hij betaalt daar een normale huur (of minder) voor, dan zijn dit gewoon huurinkomsten, en zullen deze als huurinkomsten belast worden.

Vergeet wel niet een huurcontract op te maken en dit te registreren, zodat bij eventuele onenigheid later alles toch geregeld is zoals het hoort.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 09 mar 2018 08:00

Neen, de huur zal niet als schenking aanzien worden. Uiteraard ligt het anders als je een appartementje zou verhuren en daar maandelijks €2000 zou voor ontvangen. Maar als je een woning aan uw vader verhuurt, en hij betaalt daar een normale huur (of minder) voor, dan zijn dit gewoon huurinkomsten, en zullen deze als huurinkomsten belast worden.

En huurinkomsten voor privébewoning zijn in principe niet belastbaar, dacht ik toch. U geeft het KI aan, en de kous is af. (mits betalen van de onroerende voorheffing)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2018 09:50

En huurinkomsten voor privébewoning zijn in principe niet belastbaar, dacht ik toch. U geeft het KI aan, en de kous is af. (mits betalen van de onroerende voorheffing)
De huurinkomsten voor privéhuur zullen inderdaad belast worden op basis van het KI (in dat geval heeft de werkelijk betaalde huur in principe weinig invloed op hoe de TS zal belast worden). Als de vader er ook nog een vrij beroep of iets dergelijks zou uitoefenen, zullen de werkelijke huurinkomsten moeten aangegeven worden. Op zich wordt je dus sowieso belast, afhankelijk van de situatie op basis van KI, of op basis van werkelijke huurinkomsten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”