Verplichte volume parking tov oppervlakte zaak?

breydel
Topic Starter
Berichten: 88

Verplichte volume parking tov oppervlakte zaak?

#1 , 13 feb 2018 21:57

We hebben een verkoopovereenkomst getekend voor een pand waar we een polyvalente zaal willen in oprichten. In de compromis staat als opschortende voorwaarde dat de omgevingsvergunning (vroegere milieu- en stedenbouwkundige vergunning) positief geadviseerd moet zijn.

Ondanks dit gegeven kregen wij vandaag -officieus- te horen dat een andere potentiële koper ooit dezelfde aanvraag heeft gedaan en negatief geadviseerd werd, omdat het perceel waarop de bestaande parking van het betreffende pand staat te klein zou zijn om de normaal verwachte capaciteit van wagens te kunnen accommoderen.

Weet iemand waar ik in afwachting van al-dan-niet goedkeuring van de omgevingsvergunning kan navragen wat het wettelijk kader hier rond is aub?

In de marge, er zijn in de buurt reeds een aantal soortgelijke panden met een pak minder parkeergelegenheid wél vegund, maar we merken dat er een vermoedelijke politieke onwil is om onze plannen verwezenlijkt te zien.

Wie kan adviseren? (Stedenbouwkundige dienst van de stad kan/wil geen uitspraak doen vooraleer het ganse dossier bestudeert te hebben naar verluid)

Is er een wettelijke connotatie tussen het verkrijgen van een vergunning en de capaciteit van de aanwezige parking er rond (gelegen op hetzelfde privé terrein?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 feb 2018 09:06

Er zijn zeker wetten hierover. Deze parkings moeten echter niet op hetzelfde perceel of privé terrein gelegen zijn.
Ze mogen binnen een staal van XX meter gelegen zijn.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 feb 2018 09:10

Er zijn zeker wetten hierover. Deze parkings moeten echter niet op hetzelfde perceel of privé terrein gelegen zijn.
Ze mogen binnen een staal van XX meter gelegen zijn.
Heb ooit een horecazaak ingericht (+-1980) in Deurne, ook een bepaald aantal parkeerplaatsen werden geëist. Werd opgelost door een naastliggende bouwgrond te huren voor langere termijn, en daarop een aantal camions kiezel leeg te kappen, en uit te spreiden.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2018 11:39

Ze worden elk jaar strenger wat parkings betreft, als je nu in een industrie terrein nu een gebouw optrekt moet er X aantal parkings voorzien zijn of je krijgt geen vergunning.
De vroeger hebben misschien hun vergunning gehad wanneer er nog zo streng niet waren op parkings.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

breydel
Topic Starter
Berichten: 88

#5 , 14 feb 2018 12:07

Ik kan hier nergens enige informatie over vinden... Ruimtelijke ordening zegt hier kiets over, behoudens inderdaad zoals aangegeven hierboven.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 feb 2018 12:24

Iedere gemeens of stad beslist hier zelf over. Je zat terugvinden in de gemeentelijke reglementen betreffende bouwen

eylis
Berichten: 8836

#7 , 14 feb 2018 12:31

Ik val daar eerlijk gezegd een beetje van achterover dat een zaak verplicht parkingruimte moet hebben om uitgebaat te mogen worden. Enerzijds zie ik dat ik grote steden totaal niet mogelijk. Kijk maar naar de feest/concert/conferentiezalen in Brussel, Antwerpen en Gent. Daar zijn in de meeste gevallen enkel laad/losruimtes. Anderzijds vind ik dat moeilijk te rijmen met de nieuwe transportmentaliteit waar we meer en meer mee te maken zullen krijgen: nl. autoverkeer sterk verminderen. Al helemaal in de steden.

@Mava: gaat dat over richtlijnen/adviezen in de jaren 80/90? Want nu is er op de meeste locaties al geen plaats meer voor een privé parking...

breydel
Topic Starter
Berichten: 88

#8 , 14 feb 2018 17:47

Ik heb vandaag via ruimtelijke ordening Brussel vernomen dat er geen wettelijk kader rond is op federaal niveau. We zijn er inderdaad lokale verordeningen die van toepassing kunnen zijn... Lokale politiek dus.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 feb 2018 18:09

In mijn buurt was er een strijkwinkel die 3 plaatsen diende te hebben voor zijn deur. Gelukkig waren die er in zijn voortuin, maar die mocht hij dan weer niet verharden, wel enkel met waterdoorlatend materiaal.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 feb 2018 09:47

Vraag best die lokale verordening op, dan weet je wat de regels zijn.

Waar ik woon vraagt men bij alle nieuw te bouwen meergezinswoningen minstens anderhalve parkeerplaats per woongelegenheid bijvoorbeeld. En inderdaad, er zijn bestaande gebouwen die hier niet aan voldoen, maar daar mag je eigenlijk niet naar kijken. Jij moet je aan de regels houden die nu gelden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 16 feb 2018 10:23

In mijn buurt was er een strijkwinkel die 3 plaatsen diende te hebben voor zijn deur. Gelukkig waren die er in zijn voortuin, maar die mocht hij dan weer niet verharden, wel enkel met waterdoorlatend materiaal.
Toch best u eens ter plaatse informeren.

In Gent pakken ze dat anders aan :( :

https://www.hln.be/regio/gent/bekende-s ... ~a79e01c4/

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#12 , 31 mar 2018 01:18

U kan best met de technische dienst van de stad/gemeente contact opnemen. Het is doorgaans zo dat steden/gemeenten bij nieuwe projecten eisen dat er voldoende parkeerruimte voorzien wordt door de bouwheer. Finaliteit is dat private bouwheren niet zondermeer de druk op openbaar domein (straatparking) kunnen verhogen. Lees lusten voor de bouwheer, lasten voor de gemeenschap.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”