Functiewijziging woning

Fareedah
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Functiewijziging woning

#1 , 06 feb 2018 08:38

Hallo allemaal

Ik heb een vraag. Ik heb een compromis ondertekend voor het aankopen van een woning van 1950 gelegen in recreatiegebied. Aangezien de woning vóór 1978 (inkleuring gewestplannen) gebouwd werd, wordt ze normaal gezien vergund geacht. Nu zegt de gemeente dat er automatisch een functiewijziging gebeurd is omdat het huis vanaf 1970 gebruikt werd als kantoor. Klopt dit, sprak men toen al over bestemming van een woning en kan er zomaar een functiewijziging gebeuren?
En volgens de gemeente kan die functie nu niet meer gewijzigd worden naar woonhuis omdat het een zonevreemde woning betreft in verblijfsrecreatie. Maar ik zou het wel kunnen gebruiken als vakantiewoning (is dit in principe ook geen functiewijziging?).

Indien het zo is dat er vroeger automatisch een functiewijziging kon plaatsvinden en deze woning nu kantoorgebouw is. Kan ik er dan iets in bijberoep starten bv. auticoach (begeleiding van jongeren met autisme) en er dan ook gaan wonen?
De woning aankopen en laten registreren als vakantiewoning (met domicilie elders), vind ik nogal riskant.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding