Eigendom bewijzen, hoe?

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Eigendom bewijzen, hoe?

#1 , 30 jan 2018 21:52

Ik heb een aankoopakte, een hypothecaire staat (30 jaar terug) en kadastrale stukken om mijn eigendom te bewijzen.

1) Zijn er nog andere mogelijkheden om mijn eigendom aan te tonen?

2) Hoe kan men een eigendomsoorsprong nagaan? Ik had graag de eigenaar voor mij gekend, die hypothecaire staat gaat maar 30 jaar terug.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 jan 2018 22:43

Ter verduidelijking bij punt 2), ik kan inderdaad kijken in mijn aankoopakte bij oorsprong, maar deze is wat algemeen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2018 22:44

Een verkrijgende verjaring van onroerend goed gebeurt na 30 jaar bezit (art. 2262 BW). Mits een wettige titel en op voorwaarde dat je te goeder trouw was (op moment van inbezitneming), is dit reeds na 10 (zelfde rechtsgebied) of 20 jaar (ander rechtsgebied dan de ware eigenaar) (art. 2265 BW). De goede trouw wordt hierbij steeds vermoed (art. 2268 BW).
Probleem is dat je de verkrijgende verjaring niet kan bewijzen - je moet maw een revindicatie afwachten van de ware eigenaar, die dan kan verworpen worden door de rechtbank op basis van je verkrijgende verjaring. Pas dan krijg je een titel van eigendom (na verkrijgende verjaring) ter beschikking.
Je kan een eigendomstitel eventueel zelf uitlokken door een afpaling te vorderen.

Via art. 2235 kan je de bezitsvoeging laten toepassen (bezit van meerdere personen (termijnen van vorige bezitters) samenvoegen tot één lange bezitstijd) om de 10/20/30 jaar aan te tonen. Voorwaarde is in dat geval een rechtsband tussen opeenvolgende bezitters (bv. koop, schenking) of een opvolging onder algemene titel (bv. erfenis).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 31 jan 2018 07:46

Het gaat niet om verjaring te kunnen bewijzen. Gewoon welke stukken er anders nog voorhanden zijn om een eigendom na te gaan.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2018 08:56

Als een authentieke, overgeschreven akte niet volstaat, dan is er stront aan de knikker.
Dan ga je eerst wat meer open kaart moeten spelen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2018 10:30

en wat bedoel je met kadastrale stukken?

Het registratiekantoor kan toch een attest afleveren met al jouw eigendommen op vermeld? Kost hier in de streek ongeveer 15 euro

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 31 jan 2018 13:57

kadastrale legger van verschillende jaren, kadastrale lijst van aanpalende eigenaars.

Ik kan perfect mijn eigendom bewijzen, maar het wordt niet aanvaard!!!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 31 jan 2018 16:38

En waarom niet? Wat geven ze als argument om het niet te aanvaarden, en wie wil het niet aanvaarden?

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 31 jan 2018 18:04

De rechtbank aanvaardt het niet (akte, hyp staat en kadastrale stukken )

Er staat dat de "kadastrale uittreksel geen bron zijn van eigendomsrecht en hyp getuigschrift ook, de lezing laat op geen enkele wijze toe dat ik eigenaar ben."

Op hypotheekkantoor als bij notaris wisten ze mij te zeggen dat het inderdaad aan mij toebehoort.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jan 2018 18:09

Begrijp ik het volgende goed.
Een kadastraal perceel X groot 1500 wordt gesplitst in twee kadastrale percelen A (1000 groot) en B (500 groot).
In uw aankoopakte staat dat u koopt: perceel A (1500 groot).

En nu is er betwisting of u ook B gekocht hebt? U denkt dat u het volledig oorspronkelijk perceel X (= A+B) gekocht hebt.

Wie beweert er eigenaar te zijn van B en op basis van wat?

De eigendomsakte van de vorige eigenaar (van X dus) kan u bekomen op het hypotheekkantoor. Of u dit zal verder helpen is een andere vraag.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 feb 2018 11:50

Het klopt dat een kadastraal uittreksel geen bewijs van eigendom is (dat uittreksel kan bijvoorbeeld door een gemeenteambtenaar zijn uitgeprint die de meest actuele toestand niet ziet). Een attest van het registratiekantoor is dit volgens mij wel?

Terug naar “Andere”