genotsderving

fransvdh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

genotsderving

#1 , 29 jan 2018 16:08

Ik heb begin september 2017 een verwarmingsketel laten vervangen door een condensketel door een professioneel.

Daar is gebruik gemaakt van koperen leidingen om de ketel aan te sluiten op een stalen leidingenetwerk, wat achteraf volledig uit den boze bleek te zijn omwille van corrosie.

Het heeft dan tot januari 2018 geduurd eer dit rechtgezet geweest is. In die tussentijd heb ik geen gebruik kunnen maken van de centrale verwarming en dit in de winterperiode !

Het betreft een vrijstaande woning van 250 vierkante meter bewoonbare oppervlakte.

Mijn vraag is hoeveel schadevergoeding ik de aannemer kan aanrekenen voor derving van het gebruiksgenot per dag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2018 16:22

Ik denk niks daar je geen schade heeft gehad, daar je verwarming wel degelijk werkte, zo zijn er misschien honderd duizend huizen met zo een aansluiting, wat niet wil zeggen dat het ideaal is, maar ook niks mis mee is.

Ten andere als de chauffage goed ontlucht is kan er geen corrosie komen in de buizen, je krijgt enkel corrosie als er contact met lucht is. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fransvdh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2018 17:14

U weet er al zoveel van als mijn installateur : niets dus
De corrosie ontstaat door de vorming van een galvanisch koppel

http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... 14&art=212

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 jan 2018 20:39

Klop.
Normaal dient er tussen de stalen buizen en de koperen buizen een speciaal stukje in PVC (of iets dergelijks) geplaatst te worden, en dan heb je geen problemen.
http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... 14&art=212

fransvdh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2018 10:35

Eerst het artikel eens lezen kan helpen ...

In deze context willen we er tevens op wijzen dat het een misvatting is te denken dat de plaatsing van een isolatiemof tussen het verzinkte staal en het koper voornoemde galvanische corrosie zou verhelpen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 31 jan 2018 10:42

Inderdaad.

Maar of dit voldoende reden is om gewoon te weigeren om gebruik te maken van de verwarmingsmogelijkheid, en dan nog te gaan procederen omwille van comfortderving ...

Tenzij natuurlijk de installatie niet kan aangezet worden om andere redenen.

fransvdh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2018 11:15

Oké, u vindt het prima dat de installatie aangetast wordt door een ontoelaatbare menging van metalen wat bij de chauffagisten al jarenlang bekend is ... of toch niet blijkbaar. Ik wil dat risico niet lopen ...

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 31 jan 2018 11:19

Vraagje van een amateur met twee linkerhanden : als de installatie dan toch gevuld is (water), maakt het dan verschil of ze werkt of niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jan 2018 12:55

Sorry even buiten de vraag ,ik geloof dat deze link serieus is en ook echt is, maar dan zullen er zeer veel oude gebouwen moeten veranderd worden, ik heb er zoveel aangesloten in de jaren 60 !
Dit is natuurlijk enkele jaren terug :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fransvdh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jan 2018 13:47

Klopt, toen wisten ze van niet beter, maar dat is straks 60 jaar geleden ....
En het maakt inderdaad een groot verschil als de installatie functioneert dan circuleert het water , anders niet en treedt er geen corrosie op

Terug naar “Andere”