Verhuren AirBnb

NCDV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuren AirBnb

#1 , 14 jan 2018 18:27

Beste forum-leden,

Om het kort te houden:

Mijn Griekse grootouders hebben een woning op een toeristische plek in Kreta, Griekenland. De woning bestaat uit een boven- en onderverdieping, en zij verblijven telkens zes maanden per jaar in die bovenverdieping. De onderverdieping bestaat uit een groot appartement met nog eens drie aparte studio's. Die studio's worden elk jaar, terwijl zij daar verblijven, verhuurd. Nu zij beide bijna de leeftijd van negentig jaar hebben bereikt, is het voor hen quasi onmogelijk om zich nog bezig te houden met de verhuur van die studio's. Daarom zou ik (student in België uiteraard) mij tijdens de zomer met de verhuur van de drie studio's willen bezighouden via AirBnb. Het zou zowel voor mij als mijn grootouders ideaal zijn. Zo hoeven zij zich geen zorgen te maken en ik kan er een aardig zakcentje aan overhouden terwijl ik "op vakantie" ben, en naast het onderhoud van de studio's en het onthaal van de gasten, kan studeren voor de herexamens in augustus. Nu volgen mijn vragen:

- Wat i.v.m de belastingen? Moet ik, als de AirBnb via mij gebeurt, belastingen betalen? Zo ja, in België of Griekenland? Ik ben student in België.
- Moeten mijn grootouders belastingen (buitenland inkomsten) betalen? Zij bezitten geen onroerend goed in België, maar huren wel een woning tijdens de maanden dat ze hier verblijven.

Kan er iemand mij misschien de juiste wetgeving aantonen? Zelf ben ik een eerstejaars student rechten, maar hier geraak ik er zowel via Jura als Google niet aan uit :).

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 jan 2018 20:31

In feite huren uw Griekse grootouders u in voor een studentenjob.
Aangezien het werk in Griekenland plaatsvindt gelden de Griekse regels voor studentenjobs.
Maar uw grootouders blijven de verhuurders aangezien zij eigenaar zijn van het onroerend goed.
Op hen zullen de Griekse regels ivm AirBnb van toepassing zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ellixhirion
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2018 14:32

Ik denk dat je best het account opend op Airbnb onder naam van u grootouders, zij zijn tenslotte de eigenaars.
Bespaard ook ne heleboel zever hier in belgië ivm studente jobs en belasting.

Reclame

Scorpio
Berichten: 242

#4 , 24 apr 2018 20:04

Krijg je een werkcontract? Anders ben je toch gewoon ter plaatse om je grootouders te helpen. En als zij jou een zakcent geven, mag dat toch? Ik zou hen gewoon de Airbnb inkomsten laten aangeven zoals ze in het verleden gedaan hebben. En geniet van je "werk"vakantie bij je grootouders.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 24 apr 2018 20:22

Dit valt m.i. niet gelijk te stellen met "de grootouders helpen", het gaat immers om een verhuuractiviteit, geen privéklusjes. Uw zakcentje gaat officieel aangegeven moeten worden.

In principe valt AirBnB gelijk te stellen met een hoteldienst en hebben uw grootouders een btwnummer nodig, tenzij de Griekse wetgeving een tolerantie heeft.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 29 apr 2018 13:52

Wat moet en kan zijn uiteraard twee verschillende dingen. Ik veronderstel dat de grootouders wel belastingen op de inkomsten betalen? (Tenzij ze deelnemen aan de nationale sport van Griekenland?)

Persoonlijk, en dat is eerder een pragmatische dan een wettelijke benadering, zou ik gewoon een account aanmaken in naam van de grootouders + dat "loon" in der minne regelen. Op vakantiewerk betaal je (in België althans) quasi niets van belastingen en sociale zekerheid (2.5% dacht ik?).

Op een vakantieloon van €1.200 is dat de volle €30. Ik heb taxatieambtenaars al veel hogere bedragen zien laten passeren omdat hij (of zij) anders weer extra documenten e.d. moest opmaken. De schatkist zal er m.i. alvast niet wakker van liggen.

Om helemaal correct te zijn zou je echter je vakantieloon onder het Griekse stelsel van de inkomstenbelasting moeten uitbetalen, aangezien de (studenten)activiteiten zich daar bevinden. België moet vervolgens deze inkomsten vrijstellen onder de bepalingen van het Grieks-Belgische dubbelbelastingverdrag.

Grootouders moeten in principe Griekse belastingen betalen op de inkomsten uit verhuur. Mogelijk moeten ze ook BTW aanrekenen. Hoe dat concreet zit weet ik niet, dat is Griekse materie (en hangt af of ze hun vastgoed bezitten via vennootschap of in persoonlijke naam).

jef007
Berichten: 1680

#7 , 29 apr 2018 14:37

ik zou het toch op de één of andere manier officieel doen, want de fiscus loert op het systeem AIRBNB

eylis
Berichten: 8840

#8 , 29 apr 2018 15:59

Maar Jef, de Belgische fiscus loert toch niet op de AirBnB verhuur in Griekenland door Grieken? De grootouders van Poster zijn daar gedomicilieerd. Dat is voor de Griekse fiscus. Dus poster moet zich alleen maar bekommeren om de administratie en aangifte van het loon dat hij zelf uitbetaald krijgt.

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 29 apr 2018 16:15

De belastingen op de inkomsten uit verhuur (voor de grootouders) staan los van het loon vakantiewerk (voor TS). Beiden inderdaad voor de Griekse fiscus.

Voor zover ik weet had Griekenland tot enkele jaren geleden zelfs geen kadaster. Lees: https://www.reuters.com/article/eurozon ... Z520151018

jef007
Berichten: 1680

#10 , 29 apr 2018 19:23

als de grootouders en/of kleinzoon in Belgie zouden wonen en er op Belgische sites zou worden geadverteerd, zou de fiscus wel ééns kunnen te weten komen dat er in Griekenland wordt verhuurd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 apr 2018 19:35

Hoeveel zouden er op op Griekenland geen belastingen betalen ?

Ik zou me er geen zorgen maken om wat bij te verdienen in Griekenland, word cash uitbetaalt in euro's, er zal hier ook niet gaan om honderd duizenden euro's !
In Belgie zaken doen dit is een andere paar mouwen, maar in Griekenland ???????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 29 apr 2018 19:37

Et alors? Inkomsten uit vastgoed worden meestal belast in het land waar ze gelegen zijn.

De enige reden waarom de Belgische fiscus hierin interesse zou hebben, zou zijn om bijvoorbeeld een bijtelling te doen bij inkomsten personenbelasting. Vrijwel verwaarloosbaar, en al zeker onbelangrijk als de grootouders geen domicilie hebben in België (bijvoorbeeld omdat ze niet de Belgische nationaliteit hebben en/of minder dan 183 dagen per jaar in België vertoeven).

eylis
Berichten: 8840

#13 , 29 apr 2018 19:41

Jef, Poster was zeer duidelijk in zijn info: de grootouders zijn Grieks en wonen in Griekenland én zijn daar gedomicilieerd. Ze komen soms op vakantie naar België en verhuren hun panden in Griekenland aan vakantiegangers. De Belgische fiscus heeft daar geen zaken mee.

jef007
Berichten: 1680

#14 , 29 apr 2018 19:56

De Belgische fiscus heeft daar geen zaken mee.
??
de kleinzoon is wel Belgisch en woont in Belgie

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 29 apr 2018 19:59

Maar de "werkzaamheden" zijn in Griekenland, waardoor ze in België niet belast mogen worden.

Als ik als Belg een job heb tijdens de week in het Verenigd Koninkrijk, dan betaal ik daar belastingen en krijg ik in België in vrijstelling.

Terug naar “Andere”