Domicilie Boete voor vorige eigenaar

KrisVm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie Boete voor vorige eigenaar

#1 , 04 jan 2018 11:02

Beste Forummers,

wij hebben een volgende situatie en wij zijn zelf een grote leek in de risico's/bepalingen/aansprakelijkheid enz ..
Ik zal de situatie schetsen en vragen waarin wij graag een antwoord zouden vinden.

Verkoop huis op 28/1/2018 Voormiddag
Aankoop nieuw huis 28/1/2018 Namiddag.

Gisteren belt de eigenaar van het huis dat ik op 28/1 zal kopen mij op met de vraag of hij zijn Domicilie daar nog 6 maanden zou mogen laten staan vermits hij weet dat ik er in de eerste 6 maanden geen intrek in neem. Dit zou te maken hebben met het feit dat hij er nog niet lang genoeg woont en een boete van maar liefst 38000€ zou hebben indien wij zouden zeggen dat zijn domicilie er niet mag blijven staan.

Wij houden rekening met het volgende :
we krijgen de sleutel wel een week of twee voordien, dat is voor ons wel een groot plusplunt. ( wij zullen er nog niet gaan wonen maar kunnen wel een aantal meubelen stockeren hierdoor in een afgewerkte garage achter de woning ).
1 van de afgesproken werken die zou moeten uitgevoerd worden voor aankoop zal niet uitgevoerd zijn. dit wegens een operatie van deze persoon ( alle begrip hiervoor en het is een klein werk dus ik heb er geen punt van gemaakt ).

Ik heb gister dan ook mijn notaris geraadpleegd en zij wijst mij op de volgende punten :
Ik mag hem dit niet gratis ter beschikking stellen daar dit anders nadelig zou zijn voor mijn registratie ?
Indien ik een bedrag aanreken aan hem mag dit volgens haar niet te hoog of niet te laag zijn ivm controle fiscus ?

Punten waar ik mezelf vragen bij stel :
Moet ik hem verplicht een sleutel tot de woning laten indien ik beslis dat zijn domicilie er mag blijven staan ?
welke aansprakelijkheid heb ik hierin als zijn domicilie er mag staan ?
Wat bepaald dan een uiteindelijk verantwoorde prijs voor zijn domicilie ?
wat als die persoon schulden zou hebben ?
Zal ik hier zelf nadeel in doen bij bijvoorbeeld belastingen in de toekomst ?

En uiteindelijk, buiten een afgesproken maandelijks bedrag, dien ik ook een 1 malige vergoeding te vragen voor de risico's die ik hierop neem ?

Zoals u kan zien een boel vragen, ik hoop dat er hier iemand over de goodwill beschikt om dit toe te lichten daar wij zelf leek zijn. ikzelf heb weinig problemen om te wachten op een uitkomst van de Notaris maar mijn vrouw loopt helaas tegen een hoge stressfactor aan hierdoor dus ik zou haar graag als wat geruster kunnen stellen. Ik wil enkel ook niet de boeman zijn die de andere persoon gaat verplichten om 38000€ boete te moeten betalen.

Ik wil u alvast op voorhand bedanken voor de tijd en het advies !
Alvast een voorspoedig 2018!
Mvg,

Kris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 04 jan 2018 11:09

U maakt zich medeplichtig aan domiciliefraude, daar zal dit forum u niet bij helpen.

Reclame

Terug naar “Andere”