INFRAX geen nutsvoorzieningen

lindoke
Topic Starter
Berichten: 6

INFRAX geen nutsvoorzieningen

#1 , 25 dec 2017 19:33

Vorig jaar hebben wij een stukje bouwgrond gekocht in Lanaken. Nu de bouw gestart is en we aansluiting van een werfkast willen voorzien blijkt dat er van de nutsvoorzieningen enkel riolering in de straat ligt. De straat waar onze bouwgrond ligt is geen afgelegen straatje, maar een straat van zo'n 100 meter in een woonwijk verticaal tussen twee volledig bewoonde straten. Dus aan beide uiteinden van onze straat liggen alle nutsvoorzieningen behalve in onze straat. Wij zijn wel de eersten die in deze straat gaan wonen en buiten onze bouwgrond ligt er nog 1 mogelijke bouwplaats.

Waarschijnlijk heeft men nooit de moeite genomen om de nutsvoorzieningen zoals gas, water en elektriciteit te voorzien omdat er op dat moment niemand in die straat woonde. Nu ben ik aan het wachten op een offerte om onze woning aan te sluiten op het net. Het net dat er niet is. Ik ben bijna 2 maanden aan het wachten op de offerte. Ik heb een vermoeden dat dit zo lang duurt omdat men niet goed weet wat hiermee aan te vangen ofwel is INFRAX aan het onderhandelen met de gemeente Lanaken. Ik vrees dan ook dat indien ik de nutsvoorzieningen wil hebben ga moeten opdraaien voor de kost van een net uitbreiding in de straat, hetgeen schandalig veel geld gaat kosten (lees: onbetaalbaar). Volgens mijn architect heeft de gemeente enkele drastische fouten gemaakt. Allereerst had die grond nooit mogen verkavelt worden tot bouwgrond voor de nutsvoorzieningen aanwezig waren. De aanvrager voor de verkaveling (eigenaar van de grond) moet dan zorgen dat de nutsvoorzieningen aanwezig zijn en voor de kosten opdraaien wil hij verkavelen tot bouwgrond. Ten tweede had de gemeente Lanaken nooit een bouwvergunning mogen uitreiken voor een "verkeerd verkavelde bouwgrond" aangezien de nutsvoorzieningen niet aanwezig zijn. In dat geval was het voor ons misschien nog erger geweest want dan zaten we met een stuk grond waar we niet mochten op bouwen.

Voor de gasaansluiting kan ik eventueel nog kiezen voor een warmtepomp, maar iedereen weet dat deze installatie dan weer een pak duurder is dan een klassieke gasketel installatie. Dan is er nog het probleem van water en elektriciteit. Mijn ruwbouw aannemer is nu de kelder aan het bouwen en wil in januari beginnen met de ruwbouw. Hij heeft echter dingend een werfkast nodig om zijn kraan op aan te sluiten en ik kan hem niet verder helpen tenzij ik een dure stroomgenerator voor een drietal maanden ga huren hetgeen ook weer en pak geld kost.

Ik heb vandaag een mail met de uiteenzetting gestuurd naar de notaris die onze bouwgrond beschreven heeft met de vraag wat ik juridisch kan doen als men ons wil opzadelen met die hoge kosten van net uitbreiding van de nutsvoorzieningen.

Zijn er hier mensen op het forum die hieromtrent ook ervaring mee hebben of mij eventueel enkele antwoorden kunnen bieden?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 dec 2017 20:05

Wat zegt de gemeente daarover?
Zij kunnen u onmiddellijk uitsluitsel geven.
Hoeveel meter is het vanaf uw bouwgrond tot aan het huidige dichtsbijzijnde aansluitingspunt?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lindoke
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 25 dec 2017 21:01

We zijn nog niet bij de gemeente geweest hieromtrent. We zouden dit wel kunnen doen alhoewel ik betwijfel of die snel uitsluitsel zullen geven. Je weet wel hoe traag een instellingen is zoals een gemeentebestuur kan zijn als het neerkomt op beslissingen nemen.
De bouwgrond ligt ongeveer in het midden van de straat - die op zich verticaal ligt tussen twee horizontale straten met nutsvoorzieningen - en zo'n 100 meter lang is. Dat maakt dat we zo'n 50 meter van de nutsvoorzieningen af liggen..

Reclame

lindoke
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 25 dec 2017 21:02

Wat zegt de gemeente daarover?
Zij kunnen u onmiddellijk uitsluitsel geven.
Hoeveel meter is het vanaf uw bouwgrond tot aan het huidige dichtsbijzijnde aansluitingspunt?
We zijn nog niet bij de gemeente geweest hieromtrent. We zouden dit wel kunnen doen alhoewel ik betwijfel of die snel uitsluitsel zullen geven. Je weet wel hoe traag een instellingen is zoals een gemeentebestuur kan zijn als het neerkomt op beslissingen nemen.
De bouwgrond ligt ongeveer in het midden van de straat - die op zich verticaal ligt tussen twee horizontale straten met nutsvoorzieningen - en zo'n 100 meter lang is. Dat maakt dat we zo'n 50 meter van de nutsvoorzieningen af liggen..

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 dec 2017 08:50

Bestaande installaties voor elektro, water en gas in die 2 straten moeten sterk genoeg zijn om bijkomende aansluitingen te kunnen verdragen.
Het is niet omdat er nog niets ligt, dat de gemeente nog niets kan zeggen. Mogelijks werd de beslissing al maanden geleden genomen.Uw eerste stap had juist naar de gemeente moeten zijn om info, tenzij hier een van de leden op uw gemeente werkt. Waarom altijd de meest eenvoudige stap overslaan? Je had dat al vroeger kunnen vaststellen door op te merken dat er nergens verdeelkasten op de stoepen staan, geen blauwe afsluitkraantjes in de stoep voor het water, noch openbare verlichting of andere palen met draden aan.

lindoke
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 26 dec 2017 10:40

Bestaande installaties voor elektro, water en gas in die 2 straten moeten sterk genoeg zijn om bijkomende aansluitingen te kunnen verdragen.
Het is niet omdat er nog niets ligt, dat de gemeente nog niets kan zeggen. Mogelijks werd de beslissing al maanden geleden genomen.Uw eerste stap had juist naar de gemeente moeten zijn om info, tenzij hier een van de leden op uw gemeente werkt. Waarom altijd de meest eenvoudige stap overslaan? Je had dat al vroeger kunnen vaststellen door op te merken dat er nergens verdeelkasten op de stoepen staan, geen blauwe afsluitkraantjes in de stoep voor het water, noch openbare verlichting of andere palen met draden aan.
Natuurlijk zijn de installaties in de aanpalende straten sterk genoeg. Daar twijfel ik niet aan. Het probleem is dat deze niet voor onze deur voorbij lopen en om dat te doen gaat iemand moeten voor betalen.

Voor we de grond aangekocht hebben heeft mijn echtgenote telefonisch contact gehad met INFRAX met de vraag of alle nutsvoorzieningen aanwezig waren. Die persoon vertelde dat de bouwgrond gelegen is in een lang bestaande woonwijk en dat daar overal nutsvoorzieningen aanwezig zijn. Zij kunnen alle nutsvoorzieningen makkelijk met de computer in kaart brengen. Dat hebben we achteraf bij INFRAX Hasselt met onze eigen ogen kunnen zien. Blijkbaar heeft die persoon dat niet goed nagekeken. We zijn trouwens niet van de streek rond Lanaken.

Terug naar “Andere”