opzeggen huurcontract reclameborden

tomas heylen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

opzeggen huurcontract reclameborden

#1 , 23 dec 2017 22:47

ik ga binnen drie maanden mijn woning verkopen,maar lig nog onder contract bij een firma voor de huur van mijn zijgevel voor hun reclamepaneel.mijn huis gaat tegen de vlakte,dus volgende eigenaar kan contract niet overnemen.het contract loopt van 2007 en wordt om de 9 jaar (2016) stilzwijgend verlengd.wat zijn de mogelijke gevolgen als ik dit contract eenzijdig (aangetekend) moet opzeggen? grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 23 dec 2017 23:31

Normaal zal dit in uw contract staan.

tomas heylen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 dec 2017 00:05

dat is net het probleem.vind er niets over terug en bij desbetreffende firma online ook niet. ben ik verplicht schadevergoeding te betalen omdat ik de 9 jaar niet uitdoen, of vervalt dit bij verkoop? leen,alvast bedankt voor de moeite :wink:

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 24 dec 2017 00:09

Als er niets van een schadevergoeding in uw overeenkomst staat, kan men u niet dwingen iets te betalen. Maar dat zou mij verbazen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 dec 2017 09:08

Als je uw huis verkoopt, gaat het contract, ook dat van die reclamepanelen, automatisch over om de nieuwe eigenaar. Die moet je dan wel hiervan verwittigen.
Heb tientallen huizen verkocht met dergelijke borden op een zijgevel, en NOOIT een opzeg voor die borden gedaan. Ook tientallen huizen aangekocht met zo'n bord tegen de gevel. Na een briefje van ons met een kopie van een attest van de notaris, kwam de huur steeds goed op onze rekening terecht.
Als je vervroegd wil verbreken, zal je zeker verbrekingsvergoeding moeten betalen.

tomas heylen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 dec 2017 09:35

bedankt, mava. ik wil dat contract ook niet opzeggen, maar vermits de volgende eigenaar mijn huis gaat platgooien om er appartementen op te zetten, zal het moeilijk gaan om dat contract mee over te zetten. heeft er iemand mss een idee waar de grootorde is van zulke boetes om vroegtijdig je contract op te zeggen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 dec 2017 12:28

Verkoop is geen geldige reden voor een opzeg, Afbraak is dit wel. Als koper er niet over rept zou ik verder zwijgen.
Zij zullen gemakkelijker en zonder vergoeding kunnen opzeggen.
Lees er anders eens uw huurovereenkomst met die pubfirma eens op na.


mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 24 dec 2017 16:30

Daarom steeds huurovereenkomst nalezen. Een grote klant komt er gemakkelijker vanaf dat een particulier.
De werkgever waarvoor ik zowat 1500 panden beheerde was een grote brouwerij (nu de grootste van de wereld)
Er waren een paar 100 panden met dergelijke reclameborden. De relatie was natuurlijk anders dan met een particulier. Indien wij een bord wenste weg te hebben, was dit gewoonlijk een paar dagen later al weggenomen, zonder vergoeding. Ze wisten ook dat als ze dwars lagen, ze een volgend bord waarschijnlijk niet meer mochten plaatsen. Er waren ook nogal strenge contracten, die van ons uit kwamen, en niet van de huurders (zoals gewoonlijk bij de particuliere gevels) Daarin was wel een 3 maandelijks huur bepaald, maar ook de opzegmogelijkheden land beide kanten.
Ook was er voorzien dat ze op dat bord geen reclame mochten maken voor concurrerende producten. (dus geen A...n of M..s bvb) In dergelijk zaken was er een boete voorzien van 3 maanden huur per inbreuk, en bij veelvuldige herhaling kan er zelf verplicht worden al hun borden weg te halen. Er waren kandidaten genoeg voor de goede liggingen. Ik had zo'n 10 tal pubfirma's in portefeuille.

tomas heylen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 dec 2017 09:13

kort samengevat, als ik mijn huis aan de projectontwikkelaar verkoop, met lopend reclame contract, is de boete voor hem als hij dat paneel wil verwijderen? ( niet dat dit gaat gebeuren, heb desbetreffende firma al via mail verwittigd) .ik heb niets van bedragen van boetes of opzegclausules gevonden in mijn contract,alleen dat vroegtijdige opzeg beboet zou worden....5000 euro is wel heel erg veel???

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 25 dec 2017 09:28

Bij verkoop gewoon uw huurovereenkomst aan verkoper geven. Wel deze verhuring vermelden in het compromis en notariële akte.

Terug naar “Andere”