Kangeroewoning betalen als 2e woning

Gforce1984
Topic Starter
Berichten: 12

Kangeroewoning betalen als 2e woning

#1 , 23 dec 2017 07:11

Hallo

Ik heb in 2014 een kangeroewoning gekocht. Deze bestaat uit nr 42 en 44. Deze kunnen niet afzonderlijk gehouden worden omdat 42 in nummer 44 zit. (Boven mijn garage) en 42 heeft geen eigen in of uitgang(moet via 44 gaan). Ik heb dit samen met mijn moeder gekocht en ben voor beide 2/10 eigenaar. De fiscus zegt dat ik moet betalen als 2e eigendom omdat dit een apart huisnummer heeft (mijn moeder woont op nr 42). Maar nu vraag ik mij af. Aangezien ze eisen dat ik als 2e woning moet betalen. Kan ik van de lening die we hebben genomen om beide te kopen (1 lening) ook iets aftrekken voor nr 42? Ik heb de woonbonus al voor nr 44 maar ik woon ook deels in nr 42 aangezien mijn enige werkende badkamer daar is en een dubbele garage van mij. Ik lees vanalles op internet dat een kangeroewoning iets speciaals is en kom het woord zorgwoning ook tegen maar veel info over de rechten kwa fiscus hierover vind ik niet. Kan iemand hier mij informeren naar mijn rechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 23 dec 2017 19:32

Hamvraag is of uw kangaroewoning één wooneenheid is (met dus 1 KI) of 2 wooneenheden (met dus 2 KIs en een basisakte die privatieven en gemeenschappelijke delen onderscheidt). In dat laatste geval heb je 2 aparte woningen gekocht.

Twee huisnummers suggereren alvast dat het om 2 woningen gaat. Dat moet je in je aankoopakte kunnen terugvinden. Er moet dan ook een basisakte zijn. Op basis van huisnummers alleen kan de fiscus niets doen. Er moeten 2 KIs zijn ... Misschien werden die twee percelen ooit samengebracht vandaar de 2 huisnummers

Extra fiscale vermindering ? t fiscaal woonmandje zal wel al vol zitten zeker.

Reclame

Terug naar “Andere”