ondergrondse parkeergarage flatgebouw

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

ondergrondse parkeergarage flatgebouw

#1 , 19 dec 2017 18:40

Beste forum leden,

ik woon in een klein flatgebouw (7 appartementen) waarbij op het gelijkvloers een interim kantoor en een immo kantoor is.

beide bedrijven hebben alle 2 een deur naar de gemeenschappelijke delen, waarvan ik vermoed dat dit in theorie een nooduitgang is.

zoals het vaak in een stad (met de grootste markt van belgie) gaat is er in het centrum (en zeker bij evenementen) een ernstig te kort aan parkeerplaatsen op de openbare weg, dit voor zover we er dan nog mogen parkeren.

helaas neemt (huurt?) het immo kantoor 2 (of 3?) van de 6 beschikbare ondergrondse parkeerplaatsen, waardoor ik als bewoner soms 2 à 3 keer rond de blok moet rijden om iets te vinden, dit onder het mom dat zij hun (reclame)wagens van het immo daar moeten zetten omdat zij anders zelf geen plaats hebben.

dit lijkt mij raar aangezien de grootste markt van belgie vlak voor hun deur ligt met de nodige ondergrondse parkeerplaatsen daar, bij 99% van de evenementen mogen abonee's er nog parkeren.

buiten beschouwing gelaten dat de werknemers van het immo kantoor deze plaatsen buiten de kantoor uren privé ook gebruiken als ze op de markt willen zijn.

ik heb de syndicus al gemaild wat de akte van het gebouw hierover zegt (of hoe noemt ge zoiets nu weer?) en wacht nog op een antwoord.

ik kan mij moeilijk voorstellen dat het gangbare praktijk is dat bij zulke beperkte plaatsen een bedrijf plaatsen kan/mag huren ten nadelen van de bewoners, immers buiten de normale kantoor uren in de week worden deze plaatsen niet gebruikt . . . :|

tot hoever zou ik als bewoner een parkeerplaats kunnen eisen als blijkt dat volgens de akte van het gebouw bewoners voorrang moeten krijgen, laat staan dat het toegelaten zou zijn dat de parkeergarage niet mag betreden worden door mensen die niet in het gebouw wonen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 dec 2017 18:48

De eigenaar van die staanplaatsen is vrij om die te verhuren aan wie hij wil of die gratis ter beschikking te stellen.
Zolang ze maar niet voor andere doeleinden dan het parkeren van auto's worden gebruikt.
Het tegengestelde zou een ernstige beperking inhouden van het eigendomsrecht.
Bewoners kunnen niet zomaar beslag leggen op de eigendom van anderen.
Moest er een dergelijke bepaling in de statuten staan dan zou die volstrekt onwettig zijn.

Ik vind de vraag enigszins bevreemdend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 19 dec 2017 19:16

voor zover ik weet is er niet 1 eigenaar van het totale gebouw maar is er per appartement 1 eigenaar, dus 7 in totaal en is de parkeergarage geen eigendom van 1 iemand

(onder voorbehoud dat ik verkeerd ben)

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 dec 2017 19:38

voor zover ik weet is er niet 1 eigenaar van het totale gebouw maar is er per appartement 1 eigenaar, dus 7 in totaal en is de parkeergarage geen eigendom van 1 iemand

(onder voorbehoud dat ik verkeerd ben)
Er zullen enkele eigenaars zonder auto zijn die hun garage verhuren.
Of enkele eigenaars hebben geen garage gekocht en sommige meerdere die ze verhuren.
Die garageplaatsen moeten toch van iemand zijn?

Ik zie niets geheimzinnigs of illegaal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 23 dec 2017 19:47

Die plaatsen zijn al zeker privé en NIET gemeenschappelijk. Kijk in je laatste syndicusafrekening om te weten te komen wie de eigenaars zijn. Als je geen eigenaar bent / niet huurt mag je in principe die parkeerplaatsen niet gebruiken.

k Geef grif toe dat we in t week end in de parkeergarage waar mn zoon een appartement heeft in een complex dat ook kantoren heeft ook soms op de vrije kantoorplaatsen gaan parkeren .... Maar dit mag natuurlijk niet ....

Terug naar “Andere”