Wie betaalt kosten voor verplaatsen sectiekast Infrax

dummy88
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wie betaalt kosten voor verplaatsen sectiekast Infrax

#1 , 22 nov 2017 10:28

Hallo,

3 jaar geleden hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht.
Aangezien de tuin niet al te groot is, willen wij een tuinhuis aanbouwen aan de woning. Dit is enkel toegestaan als dit gecombineerd wordt met een carport. De bebouwbare breedte naast de woning bedraagt 3m (breed genoeg voor een carport), maar pal hiervoor staat er een sectiekast van Infrax op het voetpad (nog aan te leggen). Deze belemmerd dus de vrije toegang tot de carport.

Wij zijn hiervoor 2 jaar geleden langs geweest op het stadhuis, en daar wist men ons in eerste instantie te vertellen dat dit door de gemeente opgelost zou worden. Enkele weken later kregen wij zelf een offerte toegestuurd (2800€), en blijkt dat wij dit toch zelf moeten betalen.

Ondertussen zijn we 2 jaar verder, en staat de kast er nog steeds, omdat zowel Infrax, stad Izegem, de verkavelaar als wijzelf deze kost niet willen betalen.

Er staan paaltjes in de weg ook, maar die worden gratis verplaatst bij de verdere aanleg van het voetpad.

Hebben wij hier een poot om op te staan?

https://pasteboard.co/GUNPzQ6.jpg
https://pasteboard.co/GUNPJVs.jpg
https://pasteboard.co/GUNPRKn.jpg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 22 nov 2017 10:52

willen wij een tuinhuis aanbouwen aan de woning
Je wilt dus geen carport....
Dan stoort het toch niet dat je er je wagen niet kan inzetten....
Zegt de gemeente soms dat die carport toegankelijk moet zijn voor EEN WAGEN...
Of zie ik dit verkeerd...te simpel...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 22 nov 2017 12:27

Wat was er eerst? Huis of sectiekast......
Begrijp probleem niet. U wil een tuinhuis, dan is die kast toch geen hindernis?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 22 nov 2017 17:30

Kan u voor die verplichting van een carport geen uitzonderingsmaatregel vragen aan het gemeentebestuur?
De verplaatsing van die kast zal niemand willen bekostigen. Dus als die kast er blijft staan, heeft de carport geen nut.
Ook bij een eventuele latere verkoop van het huis, kan een koper afhaken als zijn wagen niet zal kunnen stallen in de carport.
Tenzij de voor een (motor)fietsen kan worden gebruikt (gepromoveerd). 8_)
Artikel 3.18
De Initiatiefnemer draagt alle (meer)kosten die zich voordoen ten gevolge van:
 de tijdelijke stopzetting der werken wegens om het even welke reden eigen aan de Initiatiefnemer;
 iedere noodzakelijke verplaatsing of wijziging van bestaande installaties die rechtstreeks of onrechtstreeks hun oorsprong vinden in het Project;
 onvoorziene omstandigheden, zoals bijvoorbeeld doch zonder hiertoe beperkt te zijn, het verwijderen van hinderende, ondergrondse obstakels, het plaatsen van bronbemaling…

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 23 nov 2017 16:48

Nog een bedenking.
Als een carport dan toch verplicht is en u kan er geen voertuig in plaatsen, wie zegt hoe groot, of beter, hoe klein die minimum moet zijn?

De standaardoppervlakte die je moet voorzien voor een parkeerplaats voor een personenwagen is gemiddeld 3,6 op 7,2 meter, maar geldt dat ook voor een carport aan een particuliere woning? Ik denk het niet.

Er bestaan wettelijke vereisten voor een maximale grootte van een carport, maar nergens vind ik wettelijke voorschriften voor een minimale grootte, evenals als ik nergens vereisten vind hoe klein een auto (de 'car') wettelijk moet zijn om te kunnen stallen in een carport.
De definitie van carport is: ‘afdak voor auto’s, staanplaats, stalling onder een vrijstaand dak’.
De Raad voor vergunningsbetwistingen kijkt voor dergelijke omschrijvingen in de "Dikke Van Dale', dus het is niet omdat het woord 'car' in carport zit, dat er een auto onder moet kunnen staan.
Als de gemeente dus geen minimum norm kan opleggen, dan ga ik ervan uit dat je een carport kan realiseren van bvb. 2m op 1m, zodat je de tractor (met aanhanger) van je kind er kan in stallen; da's ook een 'car', en je dus extra ruimte hebt om je tuinhuis groot genoeg te maken binnen de totale oppervlakte van maximum 40 m².

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 27 nov 2017 15:58

Beste

Simpel gesteld. U vraagt een wijziging waarvan het gevolg is dat een andere partij op kosten gejaagd zou worden?
Mij lijkt het logisch dat u zelf de gevolgkosten van uw beslissing draagt.
Maar dat is geen juridisch antwoord...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 nov 2017 20:02

De standaardoppervlakte die je moet voorzien voor een parkeerplaats voor een personenwagen is gemiddeld 3,6 op 7,2 meter, maar geldt dat ook voor een carport aan een particuliere woning? Ik denk het niet.

.
Is dat voor een vrachtwagen? Voor mijn deur zijn de parkeerplaatsen 3 x 5.5 meter.

Jabbe
Berichten: 586

#8 , 28 nov 2017 16:49

De standaardoppervlakte die je moet voorzien voor een parkeerplaats voor een personenwagen is gemiddeld 3,6 op 7,2 meter, maar geldt dat ook voor een carport aan een particuliere woning? Ik denk het niet.

.
Is dat voor een vrachtwagen? Voor mijn deur zijn de parkeerplaatsen 3 x 5.5 meter.
Ik was de bronvermelding vergeten: https://www.carportinfo.be/afmetingen-carport & http://www.bozarc.be

Terug naar “Andere”