Zonnepanelen voorkant woning niet toegelaten

Tom Van Otten
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Zonnepanelen voorkant woning niet toegelaten

#1 , 16 nov 2017 06:29

Hallo,
Om op onze energierekening te besparen overwegen we sterk om zonnepanelen te laten installeren op onze woning.
De ideale plaats is de voorkant van onze woning. Nu is het zo dat er een bijzondere voorwaarde bestaat bij onze verkavelingsvoorwaarden dat opgelegd werd door de verkavelaar waarin staat:
Zonnepanelen mogen enkel worden geplaatst op het dak aan de achtergevel en enkel indien deze geïntegreerd worde in het dakvlak. Zonnepanelen aan de voor- en zijgevel worden niet toegestaan.
Nu is dit naar mijn mening de dag van vandaag een beetje absurd. Langs de ene kant worden we aangemoedigd om energiebewuster te worden met een overweging tot het aanschaffen van zonnepanelen als gevolg, blijkt dat het in ons geval niet zou toegestaan zijn.
Bij deze is mijn vraag dan ook, in hoeverre is deze bijzondere voorwaarde bindend? Is er een manier om toch panelen te kunnen plaatsen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 nov 2017 10:18

Ik zou hierover mij toch eens beter informeren bij de overheid, die momenteel panelen promoot.
Is dit wel een bevoegdheid van een verkavelaar?

lucas123
Berichten: 483

#3 , 16 nov 2017 10:28

Ik denk dat je wel een vergunning kan aanvragen: uitzondering op de verkavelingsvoorschriften...waartegen 'anderen' (buren e.d.) verzet kunnen aantekenen, maar dit ook kunnen goedkeuren.
In mijn verkaveling mag de omheining van mijn grond enkel bestaan uit doorzichtige draad of een haag.
Ik heb een vergunning gevraagd voor het plaatsen van een ondoorzichtige houten afsluiting en deze ook gekregen.
Ga eens informeren bij de bouwdienst van je gemeente...

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2017 11:30

Lucas heeft gelijk, u dient een afwijking van de verkavelingsvoorschriften aan te vragen.

In se heb je zelfs twee opties;

- ofwel geldt de afwijking enkel op uw lot. De aanpalende buren worden aangeschreven.
- ofwel geldt de afwijking voortaan voor heel de verkaveling. Heel de verkaveling wordt aangeschreven.

Terug naar “Andere”