Anti-kraak

Bnicky
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Anti-kraak

#1 , 07 nov 2017 12:47

Dag allemaal

Mijn vriend zou graag een leegstaand pand huren. Hiervoor zoeken ze een koppel en moet hij dus twee namen opgeven. Ik ben op dit moment nog niet aan het werk en woon nog bij mijn ouders. Wat ook een tijdje zo zal blijven. Van zo snel ik geld verdien ben ik van plan de huur te delen omdat ik ook meer bij hem ben dan thuis. Mijn vraag is nu of er iets zal veranderen als mijn naam is opgegeven of kan ik mijn moeder, die nog steeds geld voor mij krijgt, in de problemen komen of minder geld krijgen. Mijn domicilie blijft sowieso bij mijn moeder staan. Dat kan je ook niet zetten bij een leegstaand pand.
Dit is misschien een domme vraag voor sommige maar ik ken nog niet veel van het 'volwassen leventje'.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2017 13:21

Je hebt hier héél wat aspecten waar je rekening moet mee houden:

1. Veel huurcontracten stipuleren dat de huurders zich ook moeten domiciliëren op het huuradres. Kijk dus na of dit in dit geval ook zo zou zijn.
2. Dat je uw domicilie niet zou kunnen zetten op een leegstaand pand, is een vreemde redenering. Als dat pand bewoonbaar is en je begint het te huren, kan je je daar perfect domiciliëren. Het is dan wel de bedoeling dat je daar ook gaat wonen. In praktijk zal je dus huren, daar meubels zetten, er gaan wonen en er je domiciliëren. In theorie kan dit allemaal op één dag gebeuren...
3. In principe MOET je je domiciliëren op het adres waar uw hoofdverblijfplaats zich bevindt. De wet zegt "waar uw belangen zijn". Da's dus voor interpretatie vatbaar. Een kotstudent zal bijvoorbeeld veel meer op kot zijn, maar het thuisadres zal bij de ouders blijven. Deze student moet zich dus niet op zijn kot domiciliëren omdat zijn "belangen" daar niet zijn. Als jij dus af en toe een nacht blijft slapen bij uw vriend, hoef je je daar niet te domiciliËren, zolang uw hoofdverblijfplaats bij uw moeder is. Als je daar echter dag in dag uit bent, en bijvoorbeeld héél sporadisch eens thuis blijft slapen, dan moet je je wel domiciliëren bij uw vriend. Zoniet, pleeg je domiciliefraude.
4. Als je mee het huurcontract ondertekend, besef dan dat de verhuurder de VOLLEDIGE huur bij u kan opeisen, als hij dat wil. Stel dat uw vriend er vandoor gaat, en de verhuurder kan hem niet meer vinden, dan kan hij zich naar u richten om alle huur (ook de achterstallige huur) en eventuele huurschade te betalen.
5. Concreet om op uw vraag te antwoorden: als uw domicilie bij uw moeder blijft, en je pleegt geen domiciliefraude (uw hoofdverblijfplaats blijft dus bij uw moeder) zal puur het tekenen van een huurcontract door jou, geen invloed hebben op het kindergeld dat uw moeder krijgt. Als je je domicilieadres wijzigt, zal dit wel een invloed hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 07 nov 2017 13:58

Ik vermoed dat het een overeenkomst is om kraken te voorkomen - type organisatie lancelot die overeenkomsten heeft met de eigenaar en daar dan tijdelijk mensen laat in wonen.
In onze stad zijn dat zelfs leegstaande stadsgebouwen ( loopt dan via AG Vespa)
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... MjncXkcaDw

Ook eens lezen:
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf.

Onderaan de rubriek vastgoed recht waar huren een onderdeel van is vindt u een onderdeel nuttige documenten daar zal u zo ook heel wat nuttige elementen vinden.

Reclame

Bnicky
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2017 15:03

Bedankt!!! @tomdvj en @franciscus

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 08 nov 2017 14:45

We weten nog niet of het nu huren is of huiszitten. Wat iets totaal anders is en wij beschreven hebben.
Bij effectief huren is het dus de woninghuurwet
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Terug naar “Andere”