Soorten / type rookmelder

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

Soorten / type rookmelder

#1 , 25 okt 2017 14:14

Als ik de teksten doorlees aangaande goedgekeurde rookmelders lees ik het volgende:

moet CE gemarkeerd zijn;
moet voldoen aan de norm NBN EN 14604;
moet reageren op de rookontwikkeling bij brand door het produceren van een scherp geluidssignaal;
mag niet van het ionische type zijn

Echter de meeste aanbiedingen die men hier vind zijn NEN EN 14604

Die B zal op België slaan denk ik, maar mag je nu die andere types met de E ipv de B ook aanzien als goedgekeurd?
Zo neen dan zullen er meerderen zijn die een niet conforme rookmelder gebruiken denk ik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 25 okt 2017 15:00

NEN is Nederlands Europese Norm, niet Belgische.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

#3 , 27 okt 2017 14:13

Dat is dan duidelijk, de NEN gekeurde die men her en der aanbied zijn hier in BE ongeldig.
Spijtig dat die dan wel verkocht mogen worden, en zoals in het verleden "verkopen mag gebruiken niet"
Niet dat je ze niet mag gebruiken ze zijn enkel niet als zodanig aanvaard. Zal/zou wel een boel probs geven voor verhuurders denk ik.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 27 okt 2017 14:16

Waar halen jullie dat toch vandaan.
NEN: E staat voor EUROPA.
Overal geldig in de EU dus ook in België.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 29 okt 2017 23:24

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

#6 , 02 nov 2017 15:35

Sorry voor de late respons van mij,

ik vind echter dit :
De rookmelder moet:
• CE gemarkeerd zijn;
• voldoen aan de norm NBN EN 14604;
• reageren op de rookontwikkeling bij brand door het produceren van een scherp geluidssignaal;
• van het optische type zijn (en dus niet van het ionische type).
En dat op volgende site:
https://www.vlaanderen.be/nl/publicatie ... ers-2015-1

Zoek je dan verder zoals men in de folder aangeeft op de site :
https://www.besafe.be/brandpreventie/wetgeving

Dan lees je enkel maar aangaande de norm: CE EN 14604
Van NBN of NEN geen verder woord.
Zal wel juist zijn wat jullie zeggen maar eerlijk gezegd is de duidelijkheid in deze weer ver te zoeken vind ik.

Bedankt voor de reacties.

Terug naar “Andere”