Wonen op een zeilboot

Liveaboard
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wonen op een zeilboot

#1 , 24 okt 2017 22:38

Hallo, ik heb een vraag omtrent wonen op een boot, In Nederland is het mogenlijk om op een boot te wonen mits je een post adres hebt en eventueel vragen ze ook bij de gemeente om bewijs dat je een ligplaats huurt. In Belgie heb ik dit ook geprobeert en ook al is er een wet op mobiel wonen mits je een referentieadres aanvraagt, blijkbaar ligt het bij boten anders, je kan wel in een woonwagen wonen maar voor een boot zeggen ze bij de gemeente dat je schipper moet zijn en dus op een boot moet werken. Ik heb geen adres meer en ben uit het bevolkingregister geschrapt omdat ik langer dan 6 maand zonder adres ben. Ik heb de mogelijkheid om een referentieadres bij mijn vader te zetten maar dit werd mij geweigerd op de dienst bevolking. Ik moest eerst naar het OCMW en zeggen dat ik dakloos ben. Dit heb ik gedaan en ze zijn ze nu aan het bekijken en mogenlijk heb ik olgende week een referentieadres bij mijn vader maar enkel voor 3 maand met mogelijkheid tot verlenging. Ik wil dit permanent doen natuurlijk, ik vind het heel leuk om op mijn zeilboot te wonen en de mogelijkheid hebben om te verhuizen naar een andere haven wanneer ik wil, een ligplaats is ook goedkoper dan een huishuur en ik kan veel uitbesparen en zal ik met plezier gaan werken in plaats van elke maand maar net rond te komen met mijn loon. Wat kan ik doen om permanent een referentieadres te verkrijgen in Belgie?
Nederland doet er helemaal niet moeilijk om, je kan een postadres dat 6 maand geldig is steeds opnieuw aanvragen maar Belgie kan je maar maximaal enkele maanden, tenzei je in een woonwagen woont, al heb ik hier ook mijn bedenkingen bij, de wet zegt zo maar de gemeenten gaan het je verbieden, wat een apenland! Ik ben van plan om het in Nederland te proberen als jullie geen oplossing voor me weten. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 okt 2017 08:47

maar de gemeenten gaan het je verbieden, wat een apenland! I
Dus als jij je zin niet krijgt is het een apenland :evil:
Een domicilieadres is steeds in een vaststaand pand, iets dus dat niet kan verplaatst worden. In een woonwagen kan je ook geen domicilie krijgen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2017 09:06

Ik ben van plan om het in Nederland te proberen als jullie geen oplossing voor me weten.
By all means, be my guest, zou ik zo zeggen... Ik vind het nogal frappant dat uw probleem plots het onze wordt ("als jullie geen oplossing voor me weten").
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 25 okt 2017 09:18

Er is wel een oplossing voor jou probleem en meer dan één, huur een studio etc.

In Nederland is dat ook niet altijd vanzelfsprekend.

http://zeilhelden.nl/2016/03/wonen-aan- ... at-legaal/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 31 okt 2017 08:44

Het aantal ligplaatsen voor woonboten is beperkt en gegeerd. Jachthavens verbieden veelal in hun reglement dat je r je domicilie neemt. Mochten er geen regels zijn dan pas zou t een apenland zijn waar we wonen. t Is een beetje gelijkaardig aan de problematiek van domicilies in recreatiegebieden maar je hebt wel een punt dat het voor modale eenverdieners niet meer evident is om rond te komen met de huidige (hoge)huurprijzen zelfs aan de onderkant van de huurmarkt.

Terug naar “Andere”