Onteigening

limelight
Topic Starter
Berichten: 232

Onteigening

#1 , 26 sep 2017 10:58

Achter ons huis wordt binnenkort een brownfield project ontwikkeld. De ontwikkelaar van dat project contacteerde ons onlangs met de vraag om een stuk van onze tuin over te kopen, om daarop een weg aan te leggen om de huizen, parkings en bedrijfsgebouwen in dat project te kunnen bereiken. Voor alle duidelijkheid, het terrein is absoluut niet ingesloten. Indien ze onze grond niet in handen krijgen kunnen ze 1 a 2 woningen minder bouwen, aangezien ze die weg dan anders moeten aanleggen. Op zich werd een fair bedrag genoemd (200 euro per vierkante meter, voor tuingrond), maar wij zijn helemaal geen vragende partij, en dus niet geïnteresseerd.

Nu belt diezelfde ontwikkelaar ons terug, en toen die vernam dat er geen mogelijkheid tot onderhandelen is, liet deze verstaan dat er dan eventueel wel kon "onteigend" worden. Hij liet verstaan dat ze het plan dus toch zo zouden indienen.
Normaal zou ik hier niet wakker van liggen, en dit zien als teken van onmacht aan de zijde van de vastgoedontwikkelaar. Maar... aangezien het om een brownfield convenant gaat, ben ik nu toch niet zo zeker van mijn stuk. Op "http://www.vlaanderenonderneemt.be/onde ... ntwikkelen" lees ik bijvoorbeeld "een specifieke procedure voor het onteigenen van essentiële gronden". Kan iemand me zeggen wat die procedure inhoud, en wat onder de noemer "essentiële" gronden valt? Hier gaat het volgens ons puur uit winstbejag van de bouw promotor.
Ik zie daar in ieder geval het algemeen belang niet in, enkel de winstmarge van de private ontwikkelaar.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding