bijgebouw voor tijdelijke verblijfsrecreatie

krisbe
Topic Starter
Berichten: 35

bijgebouw voor tijdelijke verblijfsrecreatie

#1 , 24 sep 2017 13:18

Beste forum,


Volgende situatie : perceel van ongeveer 12 are, 20m aan de straatkant x 60m diep. Bouwgrond. Hierop staat een hoofdgebouw (meergezinswoning, 2 appartementen) in een halfopen bebouwing.

Enkele maanden geleden heb ik een princiepsaanvraag bij de stedenbouwkundige dienst van de gemeente ingediend om achteraan in de tuin een gebouw voor verblijfsrecreatie op te richten. Bedoeling : personen die werken in Brussel een tijdelijk verblijf aanbieden (bvb. gedurende de week). Max 50 m² grondoppervlak, 1.5 bouwlagen hoog. Dus hoofdfunctie van dit gebouw in de tuin is verblijfsrecreatie.

Antwoord van de gemeente : "in een bijgebouw kan geen woongelegenheid worden gemaakt, ook niet voor kortverblijf en B&B. Het voorzien van een tijdelijke woongelegenheid in een losstaand bijgebouw, louter om commerciële doeleinden, is dan ook niet aanvaardbaar."

Volgende vraag : ik vind geen enkele regelgeving die tijdelijk wonen in een bijgebouw verbiedt, noch op gemeentelijk vlak (stedenbouwkundige verordening), noch op het niveau van de Vlaamse Overheid. Vanzelfsprekend moet hiervoor een vergunning aangevraagd worden. Ik vraag me dan ook af hoe een vakantiehuisje (functie : verblijfsrecreatie) met bovenstaand antwoord van de gemeente vergund kan worden. Zie ik ergens een regelgeving over het hoofd die dit niet toelaat ?

Dank voor de input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2017 20:05

Er is blijkbaar al een weigering van een vergunning verleend?

krisbe
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 28 sep 2017 09:14

Geen weigering van een vergunning. Enkel antwoord van de gemeente op een princiepsaanvraag (oprichten van bijgebouw in de tuin voor verblijfsrecreatie).

De vraag blijft : ik vind geen enkele regelgeving die tijdelijk wonen in een losstaand bijgebouw verbiedt, noch op gemeentelijk vlak (stedenbouwkundige verordening), noch op het niveau van de Vlaamse Overheid. Als dit het geval zou zijn, zou een losstaand vakantiehuisje nooit vergund kunnen worden. Zie ik ergens een regelgeving over het hoofd die dit niet toelaat ?

Thx.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 29 sep 2017 21:40

Verblijfsrecreatie is qua vergunning enkel van toepassing op voor recreatie ingekleurde gronden. Wat jij wil doen is tijdelijk verblijf aanbieden; maw kamerverhuur of noem het B&B of vakantieverhuur. Hiervoor zijn specifieke vergunningen nodig. Je zal ook nooit een vergunning krijgen om de daarvoor noodzakelijke woonruimte op te trekken achter de bouwlijn. Wat niemand je zal verbieden is het optrekken van een bewoonbaar tuinhuis waar (gedomicilieerde) medebewoners (af en toe) in verblijven.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 sep 2017 16:47

Enkele vragen:
a) is enkel het gewestplan van toepassing?
b) is er een verkavelingsvergunning van toepassing?
c) in welke planbestemming ligt het perceel?

Onder voorbehoud van het voorgaande en ongeacht de andere noodzakelijke vergunningen.

Een vergunningverlenende overheid kan wel degelijk weigeren om een constructie op te richten die gericht is op verblijfsrecreatie als deze strijdig is met de goede ruimtelijke ordening.

krisbe
Topic Starter
Berichten: 35

#6 , 30 sep 2017 20:19

@Float :

a) volgens mij enkel gewestplan
b) is er niet
c) rood ingekleurd : bouwgrond.

Er is gewoon gezegd : "niet aanvaardbaar". Geen enkele verwijzing naar enige regelgeving.

@Sirkii : uiteraard is naast een stedenbouwkundige vergunning een aanmelding of vergunning als toeristisch logies (bij het departement Internationaal Vlaanderen) nodig.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 okt 2017 09:59

Als het perceel gelegen is in woongebied dan is er op basis van de gewestplanbestemming geen probleem.
Bij het indienen van een aanvraag is het uiteindelijk het college dat beslist of de vergunning wordt toegekend of niet. Als het college meent dat omwille van de goede ruimtelijke ordening (4.3.1 VCRO) de vergunning moet worden geweigerd, dan kan je altijd in beroep gaan bij de deputatie.

krisbe
Topic Starter
Berichten: 35

#8 , 01 okt 2017 15:07

Zeer helder, float. Zat ook in die redenering. Maar wou toch zeker zijn dat ik geen regelgeving over het hoofd zag. Thx.

Terug naar “Andere”