Niet vergund appartement gekocht?

Revo_Fx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet vergund appartement gekocht?

#1 , 22 aug 2017 08:18

5 jaar geleden heb ik een appartement gekocht en er was geen vuiltje aan de lucht. Ik probeer nu mijn appartement te verkopen en de notaris van de tegenpartij stelt vast dat mijn appartement niet vergund is. Van de blok met 8 appartementen zouden er maar 7 op de vergunning staan en het mijne niet. Waarom heb ik dan een KI en moet ik elk jaar gemeentebelasting betalen?

In de akte staat niets geschreven over bouwovertredingen, er staat zelfs een uitdrukkelijke benoeming van ons appartement. De beschrijving klopte echter niet volledig, waardoor de notaris dit is gaan onderzoeken. Destijds is dit niet gebeurd omdat we beide dezelfde notaris hadden.

Wat nu?
- Is dit een regularisatie of is dit een nieuwe bouwaanvraag?
- Kan dit verjaren?
- Is dit schriftvervalsing door notaris en vorige eigenaar (ze was wel heel blij toen ze haar appartement verkocht)

Alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 aug 2017 21:36

Daarop kan geen advies worden gegeven zonder volledige inzage in de stedenbouwkundige vergunning en de goedgekeurde plannen. Eerst moet worden nagegaan of de versie van de notaris wel correct is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 23 aug 2017 21:42

Wordt uw appartement in de statuten van het gebouw vermeld?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2017 14:01

Steek uw licht eens op bij stedenbouw. Welke vergunningen/wijzigingen zijn er en hoe zien de goedgekeurde plannen er uit.

Revo_Fx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 sep 2017 12:24

eindelijk heb ik meer informatie te pakken gekregen

Op de originele bouw aanvraag (welke bij de gemeente gekend is) staan 5 grote appartementen en een polyvalente ruimte. In werkelijkheid zijn er 4 grote, en 4 kleine gemaakt. Dus niet enkel mijn appartement is "niet vergund". Hoe kan het dat sommige van deze niet vergunde appartementen verkocht zijn geweest destijds?

Intussen zit de aannemer alle moeite te doen om de werken te regulariseren zodat ik toch kan doorgaan met de verkoop. Maar de kosten van overbrugging en syndicus blijven doorlopen. Kan ik deze via gerechtelijke weg terugvorderen?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 sep 2017 19:51

Er is geen of onvoldoende stedenbouwkundig onderzoek uitgevoerd. Je kan in elk geval doorgaan met de verkoop van het appartement maar dan zal uitdrukkelijk in de notariële akte opgenomen worden dat het appartement niet vergund is. Het is ook niet zeker dat de regularisatievergunning zal worden toegekend. De gemeente kan niet automatisch beslissen dat de vergunning wordt toegekend omdat het gebouw er al staat. Zo werkt het niet.

Van wie heb je het appartement gekocht? Van de promotor?

Terug naar “Andere”