Welke ( gerechtelijke) stappen kan ik nemen om de eigenaar te weten van een eigendom?

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

Welke ( gerechtelijke) stappen kan ik nemen om de eigenaar te weten van een eigendom?

#1 , 21 aug 2017 20:10

Geachte,
Ik heb een conflict, met overlast van iemand (buur).
Ik heb de wijkagent al meerdere malen aangesproken, met de vraaag wie de eigenaar is, omdat ik van het principe ben praat eerst het conflict uit met de persoon in kwestie, want die is er misschien niet van bewust overlast te bezorgen aan zijn buren.
Maar helaas, krijg ik geen gegevens. Ik heb een advocaat ingeschakeld en die kreeg te horen, dat het onduidelijk is van wie de grond, dus de eignaar of eigenaars zijn. Het is een stuk grond zonder woning, dus aankloppen gaat niet.
We kunnen dus geen stap nemen om het in een eerste poging onderling proberen te bespreken.
Is er een ( gerechtelijke) manier die je kan volgen, waardoor ze verplicht zijn, de eigenaar van de grond vrij te geven, zodat verdere stappen kunnen worden genomen, liefst in vrede?
Indien ja, wat kan me dat kosten en welke procedures moet ik volgen? Komt daar eventueel een gerechtsdeurwaarder bij te pas, of een bevelschrift van de rechter?
Ik weet hierover niks, maar ik kan er geen honderden euro's aan uitgeven. Maar ik weet wel, als er gerechtsdeurwaarders aan te pas moeten komen, dit veel geld kost.
Of sta ik in deze zaak met mijn rug tegen de muur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 21 aug 2017 20:19

In mijn stad geven ze deze info vrij op het kadaster van het stadhuis . Dit zonder voorwaarden .

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 aug 2017 20:36

Ook op het plaatselijke kadaster kan je dat vragen.
http://www.kadaster.be/CadastralPlan.aspx

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 aug 2017 20:40

Je moet een kadastrale legger vragen bij de gewestelijke directie van de Patrimoniumdocumentatie voor een officieel uittreksel.

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

#5 , 21 aug 2017 20:49

Dank voor de info.
@float, is dit dan via de link die mava 105 geeft? Of moet dit anders?

willyboy
Berichten: 897

#6 , 21 aug 2017 22:22

Bij ons wijst men het perceel aan op het kadasterplan . In 10 seconde krijgt men op een briefje wie de eigenaar is . Zonder verdere vragen van hoe of waarom .En zonder kosten. Heb indruk dat systeem van stad tot stad verschillend is .

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 21 aug 2017 23:14

Via geopunt kan u zelf al veel vinden - zelfs dat uw grond in een jachtterrein ligt. :?
http://www.geopunt.be/kaart

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 aug 2017 11:59

Bij ons wijst men het perceel aan op het kadasterplan . In 10 seconde krijgt men op een briefje wie de eigenaar is . Zonder verdere vragen van hoe of waarom .En zonder kosten. Heb indruk dat systeem van stad tot stad verschillend is .
Vreemd. Ik heb zelf toegang tot deze gegevens, ik heb deze nodig voor mijn werk, en ik mag die onder geen beding doorgeven! Voor rechtstreeks aanpalende buren zou men nog eens durven een uitzondering maken, maar anders wordt dit niet gedaan!

Men verwijst hier voor naar de wetgeving rond privacybescherming.

Trouwens, wat ik nu kan opzoeken is de toestand van 01/01/2016 dus ondertussen kan het goed al vier keer weer verkocht zijn...

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 aug 2017 12:00

Via geopunt kan u zelf al veel vinden - zelfs dat uw grond in een jachtterrein ligt. :?
http://www.geopunt.be/kaart
Ik heb dit eens getest met mijn eigen woning, en ik vind toch geen eigenaarsgegevens terug (enkel de melding dat CRAB geen gegevens heeft). Lukt dat voor sommige percelen wel dan?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 23 aug 2017 20:50

Je kan het bevoegde kantoor opzoeken via Annucomp. Als je dan ingeeft in Google kom je op de juiste website terecht.
Geopunt geeft geen eigenaarsgegevens. Enkel instellingen die toegang hebben tot de gegevens van de FOD kunnen de eigenaars inzien.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 23 aug 2017 21:42

U krijgt toch de perceelnummer daar mee kan je zeker naar kadaster.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 05 sep 2017 19:20

Nu op het nieuws .... de eerste veroordeling van een jager inzake fraude bij inkleuren jachtterreinen (jachtplannen).

Terug naar “Andere”