foutparkeerders

Souls93
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

foutparkeerders

#1 , 12 aug 2017 02:08

Beste

Ik hoop dat dit onder het juiste subforum valt. Indien niet, kan iemand dit eventueel verplaatsen?

Ik woon sinds april in een appartement met mijn vriendin. We wonen nu de eerste keer alleen dus moeten nog vele zaken leren. In ons contract staat er dat we twee parkeerplaatsen hebben. Nu bleek dat er enorm veel mensen zich op de parking komen plaatsen terwijl er letterlijk voor hun huis nog parkeerplaats is. Na overleg met de huisbaas heb ik mijn nummerplaat aan een paaltje gehangen om zo al duidelijk te proberen maken dat het private parking is.

Hij kon mij wel vertellen dat alles "voorbij de boom" openbaar is. Nu stond er onlangs weer iemand op mijn plaats, recht voor mijn nummerplaat. Ik had een briefje onder zijn ruit gestoken om hem te wijzen op de nummerplaat (waar die persoon echt niet naast kon kijken :( ). Toen ik terug kwam van de gym bleek er een papiertje terug geschreven zijn. Hier stond op: "Bel de politie of zwijg.". Nu is mijn huisbaas al een oudere mens die het niet altijd 100% begrijpt dus zoek ik meer informatie via jullie. Kan ik hiervoor de politie bellen of is dit nutteloos?

Ik heb een foto van Google Maps geüpload op imgur.com
- Rood: dit zou de private parking zijn. Voor de brievenbus moet je schuin staan om er bij te kunnen. (plaats voor 3 auto's in totaal)
- 1: hier heb ik mijn nummerplaat gehangen.
- 2: hier parkeert mijn vriendin.
- Groen: Dit zou het openbaar stuk zijn.

http://imgur.com/a/BY9N9


TLDR: Mijn nummerplaat hangt op het rode stuk. Dit is private parking. Wat kan ik doen als iemand toch op mijn plaats parkeert?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 aug 2017 08:04

Staat dit in u huurcontract dat dit private parking is, ik heb grote twijfel of dit privaat is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 aug 2017 09:13

Indien het 100 % zeker privaat parking is, kan je een beugel zetten.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2017 10:09

Is dit geen voetpad ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Souls93
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2017 12:21

Indien het 100 % zeker privaat parking is, kan je een beugel zetten.
Moet je een beugel aanvragen bij de gemeente of mag je dit zo maar plaatsen?
Staat dit in u huurcontract dat dit private parking is, ik heb grote twijfel of dit privaat is.
Er staat in het contract 'recht op twee parkeerplaatsen'. Zou ik dan naar de gemeente of wijkagent moeten bellen voor meer informatie of is dit iets dat enkel de eigenaar kan doen/vragen?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2017 12:37

Bij Ruimtelijke Ordening kan je dit normaal inkijken. Of het privaat of publiek domein is.
Vervolgens (indien privaat) duidelijk signaleren (want een argeloze parkeerder kan het evenmin rieken).
Indien dan nog foutparkeerders --> idd politie bellen. Eigenrichting is verboden in BE.

Indien publiek: aan verhuurder vragen welke parkeerplaatsen hij contractueel garandeerde.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 12 aug 2017 16:45

...Vervolgens (indien privaat) duidelijk signaleren (want een argeloze parkeerder kan het evenmin rieken).
Indien dan nog foutparkeerders --> idd politie bellen. Eigenrichting is verboden in BE...
Als het privaat is kan de politie niets komen doen. Een parkeerboete kunnen ze niet geven op privaat domein, en de enige die opdracht kan geven om te takelen is de eigenaar of huurder van het privaat domein (TS dus), maar TS zal dan ook opdraaien voor de takelkosten.
Als je overtuigd bent van je recht kan je zelf je auto parkeren achter de foutparkeerder zodat hij niet weg kan, en hem dat wat laten wachten. Maar je moet er dan wel rekening mee houden dat de foutparkeerder waarschijnlijk de politie gaat bellen, en dat jij ter plekke gaat moeten kunnen bewijzen dat die persoon wel degelijk op jouw privé terrein staat.
Dus je kan beter proberen te voorkomen dan te genezen : duidelijk bord plaatsen, een beugel, paaltjes met een ketting,...
Eerlijk gezegd denk ik (zoals Sloeberke) dat het nog deel uitmaakt van het openbaar domein, en dat de 2 standplaatsen in uw huurcontract dode letter is. Anders zou immers de straatlantaarn op privé domein staan, dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Men zou je misschien kunnen toelaten om 2 wagens achter elkaar op de brede inrit te plaatsen, ver genoeg van de garagepoorten zodat de gebruikers van de garages er beiden nog inkunnen ?

Souls93
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 aug 2017 20:18

...Vervolgens (indien privaat) duidelijk signaleren (want een argeloze parkeerder kan het evenmin rieken).
Indien dan nog foutparkeerders --> idd politie bellen. Eigenrichting is verboden in BE...
Als het privaat is kan de politie niets komen doen. Een parkeerboete kunnen ze niet geven op privaat domein, en de enige die opdracht kan geven om te takelen is de eigenaar of huurder van het privaat domein (TS dus), maar TS zal dan ook opdraaien voor de takelkosten.
Als je overtuigd bent van je recht kan je zelf je auto parkeren achter de foutparkeerder zodat hij niet weg kan, en hem dat wat laten wachten. Maar je moet er dan wel rekening mee houden dat de foutparkeerder waarschijnlijk de politie gaat bellen, en dat jij ter plekke gaat moeten kunnen bewijzen dat die persoon wel degelijk op jouw privé terrein staat.
Dus je kan beter proberen te voorkomen dan te genezen : duidelijk bord plaatsen, een beugel, paaltjes met een ketting,...
Eerlijk gezegd denk ik (zoals Sloeberke) dat het nog deel uitmaakt van het openbaar domein, en dat de 2 standplaatsen in uw huurcontract dode letter is. Anders zou immers de straatlantaarn op privé domein staan, dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Men zou je misschien kunnen toelaten om 2 wagens achter elkaar op de brede inrit te plaatsen, ver genoeg van de garagepoorten zodat de gebruikers van de garages er beiden nog inkunnen ?
Bedankt voor het advies. Ik dacht inderdaad ook dat de politie niet op privé terrein kan komen om een boete te geven. We proberen nu briefjes te steken maar ze zijn uiteraard niet allemaal zo sociaal in respons.
Ik zal dan eens moeten navragen hoe het zit.
Op de brede oprit staan momenteel al twee auto's van de twee andere buren (4 buren in totaal, 1 geen auto en wij 2 auto's). We willen hun natuurlijk niet storen.

Als blijkt dat er eigenlijk helemaal geen twee parkeerplaatsen voorzien zijn... Wat kan/mag ik hier dan aan doen? Ik begrijp dat zoiets aanvechten nutteloos kan zijn maar de opties weten is altijd interessant.

Alvast bedankt voor het advies, allen!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 aug 2017 20:59

Dit is openbare weg daar liggen de nutsvoorzieningen kijk ook naar de openbare verlichting. Heb je dit al veel op privaat terein weten staan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 12 aug 2017 21:15

U kunt u verhuurder huurvermindering vragen, wegens ontbreken van private parking, zoals in huurcontract voorzien is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 12 aug 2017 21:56

Politie kan wel optreden maar dan moet er duidelijk zijn aangegeven dat het privaat domein is en art 87 °8 Veldwetboek van toepassing is.
Takelen is echter (best via GDW voor de eigenaar in eerste instantie bij veroordeling zal de bestuurder auto ervoor opdraaien.

Kan perfect privaat domein zijn bij ons vakantieverblijf hingen de nutsleidingen en stonden de lantaarnpaal en een verbindingspaal ( die trouwens van ons was) op onze grond.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475
http://www.juridischforum.be/forum/view ... st#p368600

Souls93
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 aug 2017 22:15

Ik heb even op de site van geopunt.be gekeken (map: recht van voorkoop). De lijnen staan daar tot aan de haag wat dus wil zeggen dat de parkeerstrook openbaar is. Maak ik dan een fout door mijn nummerplaat aan de haag te plaatsen?

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 12 aug 2017 23:08

Als het openbare weg is kan u die niet privatiseren .... zou u veel geld kosten.
Parkeren op een verhoogde berm in de bebouwde kom is ook verboden dus wat dat betreft ook eens nazien.

P-Stone
Berichten: 280

#14 , 12 aug 2017 23:46

Politie kan wel optreden maar dan moet er duidelijk zijn aangegeven dat het privaat domein is en art 87 °8 Veldwetboek van toepassing is.
Takelen is echter (best via GDW voor de eigenaar in eerste instantie bij veroordeling zal de bestuurder auto ervoor opdraaien.

Kan perfect privaat domein zijn bij ons vakantieverblijf hingen de nutsleidingen en stonden de lantaarnpaal en een verbindingspaal ( die trouwens van ons was) op onze grond.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475
http://www.juridischforum.be/forum/view ... st#p368600
In de 2de topic die je hierboven aangeeft staat :
tekst private parking
Wanneer u meent dat jouw parking privaat is, moet dit duidelijk aangegeven zijn, liefst met de vermelding naar het veldwetboek art. 87.8°.
U kan dan klacht neerleggen bij de politie die dan een PV opstellen op basis van het veldwetboek. Na deze vaststelling kan u een gerechtsdeurwaarder en een takelfirma opbellen. Onder het toeziend oog van deze gerechtsdeurwaarder wordt de takeling dan uitgevoerd. U moet wel zelf de takelkosten betalen, maar u kan deze nadien via het gerecht terugvorderen van de eigenaar van het bewuste voertuig.
Lees goed : Degene die laat takelen betaalt alle kosten ! Vervolgens moet hij een burgerlijke zaak starten en de kosten terugeisen van de foutparkeerder. Als hij pech heeft dat de rechter niet vindt dat de auto getakeld had mogen worden, betaalt de klager/eiser het takelen, de deurwaarder, de rechtszaak en uiteraard zijn advocaat. En als hij extra pech heeft ook nog de rechtsplegingsvergoeding voor de tegenpartij.
En de politie zal niet ter plaatse komen, de klager zal ten burele een klacht moeten gaan formuleren (een deurwaarder doet -tegen betaling uiteraard- de vaststelling ter plaatse).

Het doet er in deze zaak niet meer toe, TS geeft intussen aan dat het openbaar domein is, maar men moet toch een beetje opletten welke raad men geeft : Effe laten takelen en effe de kosten terugeisen... zo eenvoudig is het niet en het kan een heel dure grap worden !

P-Stone
Berichten: 280

#15 , 12 aug 2017 23:49

Ik heb even op de site van geopunt.be gekeken (map: recht van voorkoop). De lijnen staan daar tot aan de haag wat dus wil zeggen dat de parkeerstrook openbaar is. Maak ik dan een fout door mijn nummerplaat aan de haag te plaatsen?
Neen daar maak je geen fout mee. Het heeft alleen geen enkele waarde. Als je geluk hebt zal de doorsnee kandidaat-parkeerder er wel rekening mee houden en elders parkeren, maar als er toch iemand gaat staan kan je daar niets tegen doen.

Terug naar “Andere”