Huis bouwen in tuin mama

Sandy.b
Topic Starter
Berichten: 4

Huis bouwen in tuin mama

#1 , 02 aug 2017 12:32

Mijn vriend en ik denken er stilaan aan om een stekje voor onszelf te vinden. Nu hadden wij gedacht om misschien te bouwen. Een bouwgrond kopen is echter te duur voor ons. Mijn mama heeft wel een heel grote tuin waar gerust nog een huis op past. Nu vroegen wij ons af of het uberhaupt mogelijk is om op dat stuk grond een huis te mogen bouwen. Even de situatie schetsen.

Tussen het huis van mama en de buren loopt een voetgangerswegje. Mama's huis ligt ongeveer 7m dieper in de straat en de voordeur kijkt uit op het wegje (dus niet op de straatkant). Het huis is maw een kwart gedraaid tov de andere huizen. Tussen het huis en de straat ligt een vierkant stuk grond van de buren. Tussen het stuk van de buren en het wegje ligt nog een rechthoekige grasvlakte die haar eigendom is en via waar ze haar voordeur kan bereiken. Ze hoeft dus eigenlijk niet op het wegje te gaan om aan haar voordeur te komen. Deze grasvlakte is eigenlijk geen oprit want voor de grasvlakte staat aan de straatkant een lantaarnpaal.

Nu zouden wij dus graag een huis zetten in de tuin. Als je het van de straatkant bekijkt is het achter mama's huis, als je vanaf mama's voordeur kijkt is het dus naast haar huis. Onze voordeur geeft dan net zoals die van mama uit op het wegje (eventueel met stukje nep-oprit tussen dat we kunnen doortrekken) en is dus eigenlijk toegankelijk (maar niet voor een auto). Zou dit mogelijk zijn? Mama's voordeur geeft immers ook niet uit op de straat en het dichtste dat een auto kan komen tot bij haar huis is als hij op straat staat.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb kunnen uitleggen. Ik weet dat we om zeker te zijn dit zouden moeten vragen bij de gemeente maar het is eerder een idee voor binnen een tweetal jaar en we willen nog geen ganse procedure in gang steken. Mama heeft binnen het gemeentebestuur en het schepencollege wel heel veel connecties. Het gaat er dus eerder over of het wettelijk kan om op die plaats een huis te zetten.
Laatst gewijzigd door Sandy.b op 02 aug 2017 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 aug 2017 12:36

"Mama heeft binnen het gemeentebestuur en het schepencollege wel heel veel connecties. Het gaat er dus eerder over of het kan dan of het mag."

Als het niet mag dan kan het niet :evil: :evil: :evil: .
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 02 aug 2017 12:59

Dat zal zomaar niet lukken. perceel zal moeten verkaveld worden, als het al kan want mogelijk mag het zelfs niet als het niet aansluit op een bestaande weg.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 aug 2017 16:49

En de stedenbouwkundige voorschriften moeten worden gevolgd ivm de achteruitbouwzone.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2017 15:55

Niemand op dit forum zal kunnen zeggen of hetgeen je vraagt stedenbouwkundig kan. Je zal op de gemeente moeten vragen wat de stedenbouwkundige voorschriften zijn voor het perceel waar je wil bouwen. De stedenbouwkundige voorschriften zijn voor een specifiek perceel nog niet digitaal en vrij raadpleegbaar. De forumleden beschikken dus niet over deze info.

Staan die voorschriften jou niet aan, dan zal je moeten vragen of er een afwijking kan aangevraagd worden.
Wordt het goedgekeurd (zoals het nu is of met een afwijking); hoera voor jou dan.
Wordt het afgekeurd nadat je het officieel hebt aangevraagd, dan moet je in beroep gaan tegen de beslissing.
En het is inderdaad niet omdat je mama veel connecties heeft dat de wet zal veranderen... Het enige wat nog zou kunnen is dat de doorlooptijd van het dossier wat sneller wordt omdat ze het bovenop de stapel leggen. Echt veel voordeel heb je daar tegenwoordig niet meer mee, met connecties, denk ik (hoop ik).

Terug naar “Andere”