leegstand

arthemis
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

leegstand

#1 , 28 jul 2017 11:28

Ik ben eigenaar van een huis in Borgerhout.

Ik ben verhuisd naar mijn vriend in Edegem en ben nu dus in Edegem gedomicilieerd.

In mijn huis in Borgerhout staan nog al mijn meubels en de fakturen op gas en electriciteit gaan gewoon door.Wel staan deze op het minimum omdat ik daar alleen nog 1 keer per week kom om te verluchten en schoon te maken.En mijn abonnement op telefoon, internet en Tv heb ik opgezegd.

Ik wil mijn huis ook niet verkopen of verhuren maar gewoon houden zoals het nu is.

Volgens de dienst die hierover gaat zou ik de belasting van 570 euro op het tweede verblijf NIET hoeven te betalen omdat ik binnen Antwerpen verhuisd ben en dus toch al gemeentelijke belastingen betaal.

Maar riskeer ik dan niet een taks op leegstand? (Hier deden ze heel vaag over bij de betrokken dienst)

Zo ja, is het dan toch beter , om die taks op leegstand te vermijden, om die belasting van 570 euro op het tweede verblijf te betalen?

Dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 28 jul 2017 12:02

Maar Edegem is toch Antwerpen niet?

arthemis
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2017 12:20

Sorry, foutje :lees : Berchem ( ipv Edegem)

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 28 jul 2017 12:47

Ware ik u, ik zou snel:
- een aangifte doen als tweede verblijf en;
- ervoor zorgen dat in de woning een verbruik aan gas en elektriciteit is dat zodanig is dat men niet kan argumenteren dat deze niet gebruikt wordt;

Art. 7 van het belastingreglement vermeldt immers als voorwaarde om in het leegstandsregister te worden opgenomen volgende niet-limitatieve lijst van indicaties:

De administratie beoordeelt de leegstand van een gebouw of een woning aan de hand van objectieve indicaties zoals vermeld in de volgende niet-limitatieve lijst:
- de onmogelijkheid om het gebouw te betreden, bijvoorbeeld door een geblokkeerde toegang;
- het langdurig aanbieden van het gebouw of van de woning als “te huur” of “te koop”;
- het ontbreken van aansluitingen op nutsvoorzieningen;
- een dermate laag verbruik van de nutsvoorziening dat een gebruik overeenkomstig de functie
van het gebouw kan worden uitgesloten;

- de vermindering van het kadastraal inkomen overeenkomstig artikel 15 van het Wetboek van
de Inkomstenbelastingen 1992;
- het ontbreken van een inschrijving in het bevolkingsregister op het adres van de woning of het
ontbreken van een aangifte van een tweede verblijf
.


De heffing op leegstand is substantieel hoger dan de belasting tweede verblijven en het algemene beleid bestaat eruit leegstand te 'ontmoedigen'. Verstrek de administratie bijgevolg geen munitie....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 28 jul 2017 13:23

Gaat men een tweede verblijf in Borgerhout wel aannemen als men in Berchem, een aangrenzende deelgemeente woont?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 28 jul 2017 13:27

Op basis waarvan zou men weigeren? Waar staat in het reglement een minimum afstand? Die appreciatie komt niet toe aan de overheid.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 28 jul 2017 13:34

Hebben we ook voorgehad ... wonen ook ergens in Antwerpen en hadden een appartement in een ander district ... heb daar belasting tweede verblijf gekregen wegens ...alle nutsvoorzieningen stonden daar op mijn naam. Werd ook door ons gebruikt om te eten en in de week om te slapen.

Antwerpen gaat dat niet weigeren maar u zal wel taks 2de verblijf moeten betalen.

Voor studenten is er een uitzondering.

arthemis
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jul 2017 13:45

Franciscus, stonden uw nutsvoorzieningen ook op minimumgebruik of niet ?

En had u voor die nutsvoorzieningen het adres van uw tweede verblijf plus dat van uw hoofdverblijf opgegeven ?of alleen het adres van uw tweede verblijf ?

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 28 jul 2017 14:17

Stonden niet op minimum omdat er zowel gekookt en gegeten als gedoucht werd en geslapen dus ook verwarming in de winter.
Hadden eigenlijk toen niets doorgegeven aan Stad maar kregen in januari of iets daarna een aanslagbiljet.

arthemis
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jul 2017 14:23

Bedoelt u met aanslagbiljet een verzoek om Belasting op tweede verblijf te betalen ?

Dat wordt dus automatisch opgestuurd zodat men dit niet zelf moet aanvragen ?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 28 jul 2017 15:15

De aangifte wordt niet opgezonden, u kan deze downloaden en dient die zelf in te dienen. Daarna volgt een aanslagbiljet met daarop de verschuldigde som.

!! Zorg dat u verbruik hebt in die woning!!
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

arthemis
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jul 2017 18:13

Weet er iemand hoeveel een normaal verbruik dan is ?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 28 jul 2017 19:31

Het verbruik dient niet 'normaal' te zijn (gemiddeld voor stroom rond de 2900 kWh/jaar voor een gezin, dacht ik). Het criterium is: 'een dermate laag verbruik van de nutsvoorziening dat een gebruik overeenkomstig de functie van het gebouw kan worden uitgesloten;'. Zoals ik reeds elders schreef: 'uitgesloten' impliceert dat het verbruik dermate laag is dat het evident is dat dat niet verenigbaar is met een zelfs occasioneel gebruik van het goed. Het criterium dient strikt te worden geïnterpreteerd.

M.i. indien u een koelkast laat draaien + een elektrisch vuurtje wanneer u er bent in de winter en zorgt voor een verbruik aan elec. van rond de 500 kWh zal men bakzeil moeten halen bij de administratie. Hou er wel rekening mee dat de jacht blijkbaar geopend is, dus het zou kunnen dat u uw betoog voor de RB van eerste aanleg moet gaan houden. Andere methode: abonneer u op een tijdschrift en laat dat daar bezorgen. Of parkeer systematisch verkeerd of zonder te betalen voor de deur van uw tweede verblijf en hou elke retributie of boete zorgvuldig bij.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 jul 2017 19:58

"Hou er wel rekening mee dat de jacht blijkbaar geopend is"

Beter: Hou er wel rekening mee dat de HEKSENjacht blijkbaar geopend is.

arthemis
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 jul 2017 18:52

Als ik het goed begrijp ben ik gedekt tegen leegstand met een verbruik van 500 kWh plus betaling van belasting op tweede verblijf.

Ik vraag me alleen af of ik, door die belasting op tweede verblijf te betalen terwijl dat in Antwerpen niet nodig is als je van het ene district naar het andere district ( dus binnen Antwerpen ) verhuist, juist niet de aandacht trek, zodat ze juist op mij, door verder onderzoek, gaan 'jagen'...

Terug naar “Andere”