leegstand

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

Re: leegstand

#16 , 29 jul 2017 18:55

Toon mij een wettelijke of reglementaire bepaling waarin staat dat een tweede verblijf in Antwerpen niet onderhevig is aan een aangifte en tweede verblijfsbelasting. Een tekst dus, geen blabla van aan de telefoon. Ik lees zoiets niet in het belastingreglement.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
arthemis
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#17 , 29 jul 2017 19:42

Onder 'zoek' op dit forum tikken: Tweede verblijf in dezelfde gemeente/stad (syip - 28/10/2014 - 11.24 uur, alsook de reactie hierop van roharro - 28/10/2014 - 11.50 uur) .

artemis
Berichten: 3293

#18 , 29 jul 2017 19:47

Franciscus, stonden uw nutsvoorzieningen ook op minimumgebruik of niet ?

En had u voor die nutsvoorzieningen het adres van uw tweede verblijf plus dat van uw hoofdverblijf opgegeven ?of alleen het adres van uw tweede verblijf ?
Heb je het nu over het tarief 'leegstand'?

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#19 , 29 jul 2017 19:53

Onder 'zoek' op dit forum tikken: Tweede verblijf in dezelfde gemeente/stad (syip - 28/10/2014 - 11.24 uur, alsook de reactie hierop van roharro - 28/10/2014 - 11.50 uur) .
Ik had gezegd: een wettelijke of reglementaire tekst!

Dit komt uit het belastingreglement tweede verblijven van uw metropool:

Voor de toepassing van dit reglement wordt onder tweede verblijf verstaan: elke woongelegenheid waarvan degene die er kan verblijven, voor deze woongelegenheid op 1 januari van het aanslagjaar niet ingeschreven is in de bevolkingsregisters, ongeacht het feit of het gaat om landhuizen, bungalows, appartementen, grote of kleine weekendhuizen of buitengoederen, optrekjes, chalets en alle andere vaste woongelegenheden met inbegrip van de met chalets gelijkgestelde caravans.

Cf. https://assets.antwerpen.be/srv/assets/ ... 4_2019.pdf

Maar indien u zich zekerder voelt wanneer u met een post van hier op het forum kan gaan zwaaien wanneer men u zal melden dat u geen aangifte heeft gedaan en het leegstandsregister lonkt: doe vooral, het is niet mijn geld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#20 , 29 jul 2017 20:06

Zet uw domicilie terug in Antwerpen. En blijf logeren bij uw vriend.
Een afzonderlijke domicilie brengt veel voordelen mee.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 jul 2017 20:41

Zet uw domicilie terug in Antwerpen. En blijf logeren bij uw vriend.
Een afzonderlijke domicilie brengt veel voordelen mee

e.
Een domicilie moet staan waar je werkelijk verblijft, het is toch hier de bedoeling niet om mensen in de problemen te brengen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#22 , 25 aug 2017 14:05

vraag bij uw gemeentebestuur de reglementen eens op. Van zowel leegstand als tweede verblijf.

In de gemeente waar ik woon kan je inderdaad wel een tweede verblijf hebben in dezelfde gemeente, maar wat jij daar vertelt (slechts af en toe langs gaan, weinig verbruik, ...) wordt in mijn ogen al snel bestempeld als leegstand en niet als tweede verblijf. Het spreekt wel in je voordeel dat je het nog volledig bemeubeld hebt gelaten.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#23 , 25 aug 2017 14:09

Ahja, en ook tweede verblijf is hier iets wat je zelf moet aangeven. Idem als je het niet langer gebruikt als tweede verblijf, zelf aangeven.

Leegstand daarentegen wordt 'opgespoord' door de eigenaars van alle adressen waar geen domicilie staat op de controledatum en waar geen uitvoerbare stedenbouwkundige vergunning is voor grote renovatiewerken aan te schrijven. Ze krijgen een brief waarop vermeld staat dat vermoed wordt van hun pand dat het leeg staat. Als ze het tegendeel kunnen aantonen, worden ze niet geïnventariseerd, reageren ze niet of zijn de bewijzen niet voldoende, dan worden ze geïnventariseerd.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#24 , 25 aug 2017 14:24

Ik vind hier dat je het in Antwerpen zelf moet aangeven; https://www.antwerpen.be/nl/info/549814 ... -2014-2019

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#25 , 15 sep 2017 13:40

Hoe is dit verhaal nu afgelopen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 15 sep 2017 15:18

Dat wordt dus automatisch opgestuurd zodat men dit niet zelf moet aanvragen ?
Sedert wanneer moet je zelf vragen om belastingen te betalen? Dat is de omgekeerde wereld. Schuld is haalbaar zegt men.

Terug naar “Andere”