uit de hand te koop cash geld

Maxymo
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

uit de hand te koop cash geld

#1 , 25 jul 2017 19:12

Mij vader heeft verleden jaar te samen met zijn broer een groot stuk landbouwgrond geërfd.
Hij heeft zeer weinig contact met zijn broer maar het is in mijn ogen een manipulatieve vent die mijn vader steeds weet te overtuigen zodat het weer in zijn voordeel uitloopt .In het verleden heeft hij mijn vader zo al eens iets gelapt waar ik als zoon echt niet over te spreken was. Mijn vader heeft daar heel wat geld mee misgelopen en ik had hem nog proberen te overtuigen dit niet te doen. Toch nuanceert mijn vader het altijd tegenover mij terwijl ik goed weet dat hij zich weer had laten vangen. Hij gelooft alles wat zijn broer hem zegt. Broer van vader komt dan ook enkel maar langs als er iets beslist moet worden dat hem vruchten opleverd.
Nu is het weer zo ver. Mijn vader heeft samen met zijn broer verleden jaar een stuk landbouwgrond geërfd. Mijn vader laat dit maar liggen en wil het eigenlijk liefst niet verkopen. Maar ik weet dat zijn manipulatieve broer hem toch weer zal kunnen overtuigen en zijn broer weet dit heel goed dat mijn vader altijd zal meegaan in zijn voorstel. En plots staat zijn broer hier weer aan de deur met de vermelding dat hij een koper heeft gevonden voor het stuk landbouwgrond. Vader heeft mij niets gezegd van de prijs en wie het wil kopen , als hij dat al zou weten.
Ik heb sterk de indruk dat de broer van mijn vader zal proberen een deel in het zwart te laten betalen aan hem in ruil dat hij mijn vader zal overtuigen dit te verkopen. Zodus stel dat de bieder 25000 € bied en dat de broer van vader zegt daar gaat mijn broer niet mee akkoord gaan denk maar als jij mij 2000 € in het zwart geeft zal ik hem overtuigen.

Zou dergelijke situatie de dag van vandaag nog kunnen gebeuren? Hoe kan ik ervoor zorgen dat dergelijke of andere situaties niet gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 jul 2017 19:33

Als u lasthebber zou zijn van uw vader kan u in zijn naam onderhandelen.
Ga met uw vader naar een notaris en laat een en ander door notaris uitleggen - qua lastgeving en verkoop van een geërfd stuk grond...
Van de grond is er zo wie zo een prijs gekend gezien deze in de erfrechtverklaring moet staan en de toen betaalde belasting. Vraag dat al aan uw vader of aan de notaris die toen de akte heeft opgesteld.

DeRedelijkheidZelve
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2017 11:47

Een andere optie is je vader gewoon adviseren, en verder niets te doen. Misschien is er iets in de relatie tussen vader en broer dat je niet weet, die het gedrag van je vader bepaalt. Misschien maakt je vader al die toegevingen naar zijn broer voor een heel gegronde reden..

Reclame

MarkiZN
Berichten: 106

#4 , 26 jul 2017 13:44

Je kan alleen zeker van wat effectief betaald is door openbaar te verkopen. Maar daar ga je geld verliezen aan de notaris want openbare verkoop is duurder dan onderhands.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 jul 2017 15:13

Kosten zijn te betalen door de kopers en vallen niet tlv de verkopers

MarkiZN
Berichten: 106

#6 , 26 jul 2017 15:36

Kosten zijn te betalen door de kopers en vallen niet tlv de verkopers
Uiteraard maar wat de koper aan de notaris moet geven, kan hij niet aan de verkoper geven dus prijzen in openbare verkoop zijn meestal minder want koper bekijkt het totaalpakket dat hij gaat moeten betalen.

Terug naar “Andere”