Het vraagstuk van de vetusteit

BretPitt
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Het vraagstuk van de vetusteit

#1 , 23 jul 2017 11:09

Hallo iedereen,

In mijn cursus zakenrecht wordt 'het vraagstuk van de vetusteit' aangehaald, maar men gaat er nogal snel over en het is mij niet volledig duidelijk. Zou een forumlid mij klaarheid kunnen schenken?

Het komt voor in het hoofdstuk over burenhinder, bij het onderdeel 'invloed op de bijzondere gevoeligheid van de zaak'. Men legt uit hoe er enkel gecompenseerd kan worden voor dat deel van de bovenmatige hinder dat zich niet zou hebben voorgedaan zonder de bijzondere zakelijke gevoeligheid van het naburig onroerend goed.

Men stelt vervolgens: "Nauw verwant hiermee is het vraagstuk van de vetusteit van een woning. Gewone vetusteit is geen reden om de aansprakelijkheid van de benadeelde partij te verminderen of te doen wegvallen"

(De aansprakelijkheid van de benadeelde partij? Moet dat niet de aansprakelijkheid van de aangesprokene/hinderende buur zijn?)

Vervolgens stelt men nog: "Anders is het met huizen die ouderwets gebouwd waren en een aanzienlijke vetusteitsfactor vertoonden. Ze zijn voor een belangrijk deel de oorzaak van de geleden schade. Dus alleen ongewone vetusteit (men kan dan eigenlijk beter spreken van een gebrek) geeft aanleiding tot het verminderen van de aansprakelijkheid.


Ik weet dat vetusteit 'sleet' betekent als in de waardevermindering op basis van de ouderdom, het gebruik, de frequentie van het onderhoud en de kwaliteit van het onderhoud. Maar toch is me dit niet volledig duidelijk en ik zou het erg appreciëren mocht iemand het me uitleggen. Ik denk dat een concreet voorbeeld al veel zou doen.

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding