Beeldkwaliteitsplan - Regulering plaatsen zonnepanelen

mineoink
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beeldkwaliteitsplan - Regulering plaatsen zonnepanelen

#1 , 07 jul 2017 22:19

Beste,

Graag had ik uw advies in onderstaande situatie mbt de regelgeving en juridische implicaties voor het plaatsen van zonnepanelen op een nieuwbouwwoning.

1) Omgevingsschets:
Een nieuwbouw woning met een hellend dak aan de voor en achterzijde an de woning (45°)

2) Gewenste uitvoering van werken:
Na oplevering van de woning wil ik zelf 16 zonnepanelen laten aanbrengen: 8 vooraan en 8 achteraan. (achteraan zal het dak met 8 panelen volledig vol liggen omwille van overige technische instalatie zoals verluchting en zonneboiler)

3) Onderzoek welke ik zelf reeds gedaan heb:
3.1) hieronder heb ik de richtlijnen van http://www.ruimtelijkeordening.be geplaatst welke in principe zegt dat zonnepanelen vergunningsvrij zijn mits ze in / op het dak liggen en niet uitsteken.
3.2) De nieuwbouw valt onder een Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) en verkavelingsvergunning, welke ik doorgenomen heb en waarin geen stedebouwkundige voorschriften zijn opgenomen met betrekking tot zonnepanelen. Stedenbouwkundige verordeningen van gewest, provincie of gemeente hebben geen betrekking op zonnepanelen of installaties op/in het dak. (Het RUP is online beschikbaar, weet niet of ik deze link mag delen hier)

4) Probleemstelling:
Na consultatie met de energie deskundige voor het nieuwbouw project had zij gehoord dat mogelijks een installatie van zonnepanelen niet mag op de voorkant van de woning. Dit komt voor uit een document dat mij tot voor kort niet gekend was : Een Beeldkwaliteitsplan.
Dit is op aanvraag van de Gemeents waarin de verkaveling zich bevind opgesteld door een consultancy Bureau. (eveneens online beschikbaar, weet niet of ik deze link mag delen hier)
Hierin staat letterlijk: "Technische installaties op het dak of aan de gevel mogen nooit zichtbaar zijn vanaf het
aanliggende openbaar domein. ... Zonnepanelen zijn eveneens toegestaan op een hellend dak, zolang deze niet aan de straatzijde
geplaatst worden. "


5)Vraag:
Welke juridische waarde heeft dit Beeldkwaliteitsplan en in hoeverre is dit afdwingbaar? Aangezien ik tot voor kort dacht een bijna energie neutrale (BEN) woning te kunnen realiseren lijkt dit nu heel wat minder zeker.


Via zoekwerk online website meen ik te begrijpen dat dit Beeldkwaliteitsplan een document is waarmee bouwvergunningen kunnen worden getoetst aan een referentiekader, maar bij vergunningsvrije werken zou dit niet afdwingbaar zijn? Graag uw mening/advies wat ik kan verwachten en hoe ik mijn project kan realiseren. Ik bereid me graag voor op een gesprek bij de stedebouwkundige dienst van de gemeente.

Met vriendelijke groeten, Pieter


--------------------------------
07/07/2017
https://www.interleuven.be/omgeving/rui ... splan.html

Voor een gemeente die een visie wil ontwikkelen over de identiteit die een bepaalde site, een deelgemeente of de hele gemeente uitstraalt, is het beeldkwaliteitsplan het geknipte instrument. Het beeldkwaliteitsplan is geen strikt juridisch ontwerp maar een instrument om bouwprojecten of de aanleg van openbare ruimte te toetsen aan enkele kwaliteitscriteria.

-----------------------
07/07/2017
https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... n-schotels

WERKEN AAN EN ROND DE WONING
zonnepanelen en schotels

PLAATSEN VAN ZONNEPANELEN EN SCHOTELANTENNES
Het plaatsen van zonnepanelen en schotelantennes is in de meeste situaties vrijgesteld van stedenbouwkundige vergunning.

VRIJSTELLING*
Op een plat dak is de plaatsing van zonnepanelen vrijgesteld als de installatie niet hoger dan 1 meter boven de dakrand komt.
Op een hellend dak is de plaatsing van zonnepanelen vrijgesteld zolang ze geïntegreerd worden in het hellende dakvlak. Onder zonnepanelen geïntegreerd in het hellende dakvlak wordt verstaan :
ofwel bovenop de feitelijke dakbedekking en dus in dezelfde helling maar ertegen of enkele centimeters erboven worden gemonteerd,
ofwel tussenin of ter vervanging ervan zijn geplaatst en bijgevolg zelf als dakbedekking fungeren.
Het plaatsen van een schotelantenne met een maximale diameter van 80 centimeter op hellende daken achter de dakrand of tegen de achtergevel van gebouwen, in de kleur van de gevel of in een neutrale, onopvallende kleur is vrijgesteld van vergunning.
Het plaatsen van een schotelantenne met een maximale diameter van 120 centimeter op een plat dak of in de achtertuin, op voorwaarde dat de hoogte beperkt blijft tot 150 centimeter is vrijgesteld van vergunning.
Let op: alle andere plaatsingen van zonnepanelen of schotelantennes, zoals bijvoorbeeld in de voortuin of op de voorgevel, zijn vergunningsplichtig.

CHECKLIST VRIJSTELLING
Vrijstelling enkel mogelijk als:
Niet strijdig met voorschriften van een bijzonder plan van aanleg (BPA), gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) of verkavelingsvergunning, tenzij de gemeente dit plan of de vergunning heeft opgenomen in een lijst waarbinnen de Vlaamse vrijstellingsregeling voorrang krijgt op de voorschriften van het plan.
Niet strijdig met stedenbouwkundige verordeningen van gewest, provincie of gemeente. Merk op dat de gewestelijke verordening rond hemelwater vaak oplegt dat u gebouwen en verhardingen enkel kan oprichten als u een infiltratievoorziening voor hemelwater aanlegt.
Niet strijdig met uitdrukkelijke voorwaarden van de bestaande stedenbouwkundige vergunningen.
Niet strijdig met andere wetgeving, zoals:
erfdienstbaarheden (wegen, waterwegen, spoorwegen)
burgerlijk wetboek (lichten en zichten, gemene muur, ...)
natuurwetgeving
Niet in:
een 5 meter brede strook vanaf de bovenste rand van het talud van waterlopen;
de erfdienstbaarheidszone langs grachten van algemeen belang:
de afgebakende oeverzones.
Uw gemeente heeft de vrijgestelde handeling voor deze ingreep niet meldingsplichtig gemaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mineoink
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jul 2017 14:57

Ik heb vanuit de betrokken gemeente volgende antwoorden gekregen:

1) Het beeldkwaliteitsplan maakt geen deel uit van een Ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) - het dient uitsluitend als beleidsadvies voor de gemeentelijke diensten.
2) De voorschriften in het beeldkwaliteitsplan zijn niet afdwingbaar. Bouwvergunningen/verkavelingsvergunningen of RUP's kunnen wel richtlijnen uit een beeldkwaliteitsplan overnemen en dusdanig afdwingbaar maken. (in dit voorbeeld is dit niet gebeurd)
3) De gemeente heeft zijn website aangepast: het beeldkwaliteitsplan is verwijderd onder de hoofding "Ruimtelijk uitvoeringsplan" en het is apart ondergebracht onder beleidsdocumenten.

Conclusie:
1) Geen probleem om tegen het advies van een beeldkwaliteisplan in toch zonnepanelen vooraan de woning te plaatsen.
2) De gemeente heeft een verwarrende situatie binnen de twee weken na vraag, gecorrigeerd - hier ben ik best tevreden mee

Reclame

Terug naar “Andere”